loading...
پنجره
پنجره بازدید : 73 شنبه 03 تیر 1391 نظرات (0)

والدین موفق، شنوندگانی خوب

 


 

بسیاری از والدین، با اینكه انرژی و وقت زیادی را برای فرزندان خود صرف می‌کنند، از نحوه تربیت و عملکرد آن‌ها راضی نیستند و به دلیل اینکه از نظر خود، تلاش کافی را در جهت پرورش فرزندانشان کرده‌اند، انگشت اتهام خود را به سمت کودکان و گاهی نیز جامعه می‌گیرند.

 


 

كودك

 

آن‌ها معتقدند که در تربیت فرزندان خود کوتاهی‌ای انجام نداده‌اند و حتی با فرزندان خود رابطه عاطفی خوبی نیز دارند و اصلاً درک نمی‌کنند که چرا كودكان به نصایح آن‌ها گوش نداده و تغییر چندانی در رفتار و کردار آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

امروزه روان شناسان به این نتیجه دست یافته‌اند که این پدر و مادرها، رابطه‌ای یک طرفه با فرزندان خود دارند. آن‌ها تمام وقت وتوان خود را برای بهتر شدن بچه‌هایشان به کار می‌گیرند ولی به دلیل بی توجهی به بازخوردهای این رابطه، بازهم به کار خود ادامه می‌دهند بی آنکه براساس نیاز و توانمندی‌های فرزندان خود، مرحله بعدی رابطه را تعریف نمایند.

والدین موفق، شنوندگانی خوب

یک والدخوب، به حرفهای فرزند خود گوش می‌دهد و از طریق آن‌ها به افکار و احساسات و حتی نیازمندی‌های او پی می‌برد و در نتیجه بهتر می‌تواند به تربیت او بپردازد. کودکان عاشق پدر و مادرهایی هستندکه شنوندگانی خوب می‌باشند. آن‌ها دوست دارند که والدینشان به حرفهای آن‌ها خوب گوش دهند و همین امر نیز کمک می‌کند تا آن‌ها تمایل بیشتری به عمل کردن به حرفهای والدین خود داشته باشند. در ذیل به چند نکته مهم در مورد تبدیل شدن به یک شنونده خوب اشاره می‌کنیم.

با تمام وجود گوش بده!

والدین باید تلاش کنند تا با تمام وجود به حرفهای فرزند خود گوش دهند. البته یکی از اصلی‌ترین گلایه های پدران و مادران، حرف زدن زیاده از حد فرزندانشان است. آن‌ها معتقدند تا زمانی که به آن‌ها اجازه دهند، بی وقفه حرف می‌زنند. بهترین کار این است که از سنین چهار، پنج سالگی به بعد که بچه‌ها توان تجزیه و تحلیل حرفهای والدین را می‌یابند، برای گوش کردن به حرفهای آن‌ها زمانی را تعیین کنید و در آن زمان با تمام وجود دقت خود را به کودکتان اختصاص دهید مثلاً بگویید هر شب از ساعت 5/7 تا 8 به حرفهای تو گوش می‌دهم.

حرفش را قطع نكن!

متأسفانه بسیاری از والدین با اینکه زمان را به فرزند خود اختصاص می‌دهند ولی مدام حرف او را قطع کرده و رشته سخن را به دست می‌گیرند و به نصیحت کردن او می‌پردازند. این کار علاوه بر اینکه اعتماد به نفس کودکتان را از بین می‌برد، حس ناخوشایندی را نیز به او منتقل می‌کند و در نتیجه این نوع برخورد، نه تنها رابطه والدین با فرزند بهبود نمی‌یابد بلکه حس سرخوردگی و خشم و عدم اطمینان نیز در کودک بروز می‌کند.

کودکان عاشق پدر و مادرهایی هستندکه شنوندگانی خوب می‌باشند. آن‌ها دوست دارند که والدینشان به حرفهای آن‌ها خوب گوش دهند و همین امر نیز کمک می‌کند تا آن‌ها تمایل بیشتری به عمل کردن به حرفهای والدین خود داشته باشند.

 

به فرزندت نگاه كن!

در هنگام حرف زدن با فرزندتان به او نگاه کنید. بسیاری از والدین به ظاهر به حرفهای فرزند خود گوش می‌دهند در حالیکه حواسشان جای دیگری است. این کار کودک را عصبی می‌کند و پیام بی اهمیت بودن را به او منتقل می‌کند. بهترین کار در این زمینه این است که در طول صحبت، تماس چشمی خود را با او حفظ کنید. روان شناسان حتی توصیه می‌کنند که در صورت تمایل کودک، دستان او را نیز در دست خود بگیرید تا حس نزدیکی و توجه به فرزند بیشتر منتقل گردد.

طعنه زدن ممنوع!

در پاسخ به سوالات فرزندتان جوابهایی را به او دهید که فضای ادامه صحبت را نیزحفظ کند. شما با پاسخ‌های طعنه آمیز یا نصیحت گونه، فقط او را عصبی می‌کنید و این گونه جواب‌ها، کودک را وادار به مقاومت بیشتر و گاهی نیز لجبازی‌های شدید می‌کند.

صحبت با نوجوان

 

اگر خواهان تغییر مثبت در فرزندتان هستید، مراقب انتخاب کلمات و نحوه بیان آن‌ها باشید. یادتان باشد شما در باطن، از صمیم قلب به دنبال بهبود رابطه یا کمک به فرزندتان هستید ولی انتخاب و بکارگیری اشتباه کلمات، شما را از مسیر اصلی‌تان دور می‌کند.

به تمام حرفهایش گوش بده!

به حرف‌های هر چند بی اهمیت فرزندتان نیز گوش دهید. متأسفانه بسیاری از والدین فکر می‌کنند که اگر زمانی را به گفتگو با فرزند خود اختصاص می‌دهند، حتماً باید در مورد مسائل بسیار مهم البته از نظر خود آن‌ها صحبت کنند و حرف زدن در مورد مسائل دیگر را بی ثمر می‌دانند.

امّا بد نیست بدانیم که فرزندان ما، حداقل دو یا سه دهه از ما کوچک‌تر هستند و دغدغه‌های ذهنی آن‌ها با ما بسیار متفاوت است و شاید حرف‌های بی اهمیتی که آن‌ها می‌زنند، بخشی از ذهنشان را درگیر کرده باشد به گونه‌ای که فرصت اندیشیدن به مسائل مهمی که ما فکر می‌کنیم را نداشته باشند.

به طور کلی برای تبدیل شدن به یک والد خوب، شرط اول داشتن گوش شنوا است. هرگز از فرزندتان توقع نداشته باشید که شنونده مطلق باشد. گاهی به او نیز فرصت حرف زدن دهید و صبورانه به آنچه در درونش می‌گذرد گوش داده و به او این اطمینان را دهید که همیشه دوستش دارید، حتی اگر حرف‌هایش مورد قبول شما نباشد. البته تمام سعی خود را کنید تا عملکرد شما نیز همانند حرف‌هایتان باشد و به گونه ای برخورد نکنید که کودک از درد دل کردن با شما پشیمان شود.

 

 

پنجره بازدید : 55 شنبه 03 تیر 1391 نظرات (0)

معجزه موقت، معجزه دائمی

برهان معجزه، براهین وجود خدا (3)

شق القمر

از آنجا که در هر معجزه ای دست خداوند در ورای آن دیده می  شود، دینداران در طول تاریخ تلاش کرده اند از طریق معجزه، وجود خداوند را اثبات کنند. مبنای این استدلال بر این فرض نهفته است که «هر اثری دلالت بر وجود موثر دارد.» البته در کلام اسلامی، عموماً از برهان معجزه برای اثبات "نبوت خاصه"(1) استفاده می شوند و نه اثبات وجود خداوند. البته این مسئله از عمومیت برخوردار نیست و می توان مواردی را برشمرد که از این برهان برای اثبات وجود خداوند استفاده شده است. برای نمونه ملا محمدمهدی نراقی در کتاب "انیس الموحدین" برهان معجزه را یکی از دلایل وجود خداوند بر می  شمارد.(2)

برای فهم برهان معجزه نخست باید بدانیم معجزه چیست و چه حادثه ای به عنوان معجزه محسوب می شود. هر چند معجره را نمی توان بر اساس قوانین طبیعی تبیین کرد ولی بیان این که "هر پدیده  ای که نتوان از طریق قوانین طبیعی تبیین کرد معجزه  است" بیان درستی نیست، چرا که بسیاری از قوانین طبیعت برای ما شناخته شده نیستند و در آینده به آنها پی خواهیم برد. چنانچه بسیاری از پدیده  ها در گذشته از سوی عوام معجزه تلقی می  شد ولی امروزه برای ما به عنوان پدیده  ای روشن و مبتنی بر قوانین طبیعی شناخته می  شود. پس به دور از هر گونه تصور ساده  لوحانه باید درک درستی از مفهوم معجزه داشته باشیم.

 

فلاسفه غربی عموماً معجزه را امری می دانند که "ناقض قوانین طبیعت" یا "قوانین علیت" باشد ولی فلاسفه و متکلمان اسلامی معجزه را امری "خارق عادت" می دانند و نه خارق طبیعت یا علیت. به نظر متفکران اسلامی، برای این که پدیده ای را معجزه بدانیم لازم نیست که برخلاف قوانین طبیعت باشد بلکه همین مقدار که انسان های عادی نتوانند آن را انجام دهند(خارق عادت باشد) برای معجزه بودن آن کافی است. بنابراین معجزه امر خارق العاده ایست که با اراده خداوند از شخص مدعی ثبوت ظاهر می شود و نشانه صدق دعوی اوست

معجزه در لغت از ماده عجز به معنای ضعف و ناتوانی مشتق شده است. در فهم متعارف معجزه بر هر حادثه خلاف انتظاری اطلاق می شود که شگفتی و تعجب انسان را برانگیزاند ولی فلاسفه به هر امر خارق العاده ای معجزه

نمی‌ گویند بلکه پدیده ای معجزه محسوب می شود که دارای ویژگی های خاصی باشد. البته اختلاف نظر در این مورد بسیار است. فلاسفه غربی عموماً معجزه را امری می دانند که "ناقض قوانین طبیعت" یا "قوانین علیت"(3) باشد ولی فلاسفه و متکلمان اسلامی معجزه را امری "خارق عادت" می دانند و نه خارق طبیعت یا علیت. به نظر متفکران اسلامی، برای این که پدیده ای را معجزه بدانیم لازم نیست که برخلاف قوانین طبیعت باشد بلکه همین مقدار که انسان های عادی نتوانند آن را انجام دهند(خارق عادت باشد) برای معجزه بودن آن کافی است. بنابراین معجزه امر خارق العاده ایست که با اراده خداوند از شخص مدعی ثبوت ظاهر می شود و نشانه صدق دعوی اوست.

قرآن

خواجه نصیرالدین طوسی در تجریدالاعتقاد درباره معجزه می گوید:

«راه شناخت درستی گفتار پیامبر، معجزه‌ایست که به دست وی ظاهر شود و معجزه امری است خلاف عادت و ...»(4)   

سوال: از کجا بدانیم یک پدیده معجزه محسوب می شود؟ بسیاری از پدیده ها در قدیم الایام از سوی مردم معجزه تلقی می شد و امروزه برای ما از مسلمات محسوب می شود! برخی به خاطر همین اشکال معتقد شده اند امکان تشخیص معجزه برای ما در هیچ دوره ای امکان پذیر نیست.

پاسخ: البته این اشکال به کسانی که معجزه را خرق قوانین طبیعت می دانند وارد است ولی از آنجا که متفکران مسلمان معجزه را خرق عادت می دانند و نه علیت و قوانین طبیعی، این اشکال قابل جوابگویی است. به نظر اندیشمندان مسلمان معجزه بر دو قسم است:

معجزه موقت: در این قبیل معجزات، توانایی انسان ها در دوره ای خاص به چالش کشیده می شود و اگر در همان دوره خاص، انسان ها نتوانند همانند آن را انجام دهند معجزه گر در اثبات دعوی خود موفق بوده است.

معجزه دائمی: معجزه دائمی به پدیده ای اطلاق می شود که ادعای ناتوانی جمیع انسان ها در طول همه دوران ها را داشته باشد. به این ترتیب چنین معجزه ای در هیچ دوره ای(حتی در آینده های دور که قوانین طبیعی روشن شوند) نقض نخواهند شد.

بنابراین می توان به سوال بالا چنین جواب داد در معجزه هیچ قانون علیتی نقض نمی شود تا با کشف قوانین جدید، نگران ابطال یک معجزه باشیم.

از کجا بدانیم یک پدیده معجزه محسوب می شود؟ بسیاری از پدیده ها در قدیم الایام از سوی مردم معجزه تلقی می شد و امروزه برای ما از مسلمات محسوب می شود! برخی به خاطر همین اشکال معتقد شده اند امکان تشخیص معجزه برای ما در هیچ دوره ای امکان پذیر نیست

حال با توجه به توضیحات بالا می توانیم برهان معجزه را تقریر کنیم:

مقدمه 1- در طول تاریخ یا دیده ایم و یا به تواتر شنیده ایم که پیامبران برای اثبات دعوی خود مبنی بر وجود خداوند از معجزات و کرامات استفاده نموده اند. 

مقدمه 2- بالوجدان می دانیم که چنین اعمال خارق العاده ای (نه خارق قوانین طبیعت) معلول علل مادی نیست(به همین دلیل از توان انسان های عادی خارج است ولی این امر باعث نمی شود که برای آنها علتی قائل نشویم چرا که این پدیده ها نیز از علت برخوردارند پس قانون علیت را نقش نکرده ایم)

مقدمه 3- بنابر اصل علیت هر معلولی به علت نیازمند است.

عصای موسی(ع)

نتیجه:

معجزات و کرامات نیز مانند دیگر پدیده ها به علت نیازمندند، و از آنجا که برای تبیین آنها نمی توان از علل مادی بهره برد، پس باید از طرق علل ماوراء طبیعی به تبیین آنها پرداخت.

البته تقریرهای مختلفی از برهان معجزه شده است ولی ما در اینجا برای حفظ اختصار به همین مقدار اکتفا نمودیم. همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردیم فلاسفه و متکلمان اسلامی غالبا از این برهان در اثبات دعوی "نبوت خاصه" بهره جسته اند و نه در اثبات واجب الوجود. این امر به دلایل ضعف‌هایی است که این برهان در خود دارد و برای کامل بودن آن نیاز به مقدمات دیگری است. به عنوان نمونه، حضرت آیت الله جوادی آملی، اثبات وجود حق را از توان این برهان خارج می دانند مگر این که به این برهان، برهان "وجوب و امکان" ضمیمه شود.(5) در کل، باید گفت می توان با ضمیمه مقدماتی دیگر، برای اثبات وجود خداوند استفاده نمود ولی بهتر آن است که این برهان را از مویدات وجود خداوند بدانیم و برای اثبات وجود حق از براهین محکم تری استفاده کنیم. این همان کاری است که متکلمان ما در دوره های مختلف اندیشه اسلامی به آن مبادرت ورزیده اند و ما نیز همچون ایشان از براهین دیگر همچون برهان صدیقین برای اثبات وجود خداوند استفاده خواهیم کرد. در نوشته های آینده تقریر برهان صدیقین ارائه خواهد شد.

محمد علیزاده، دکترای فلسفه، گروه دین و اندیشه تبیان

 


 

غیر از منابعی که در متن ارجاع داده ام در این نوشته از این منابع نیز استفاده شده است:

- ملکیان، مصطفی، مسائل جدید کلام، قم، مخطوط، موسسه امام صادق.

- محمد محمدرضایی و دیگران، جستاری در کلام جدید، (تهران، سمت 1381)

- مرتضی مطهری، مجموعه آثار، (تهران، صدرا، 1372) ج1

- هیک، جان، فلسفه دین، بهرام راد، تهران، انتشارات بین المللی الهدی، 1372

برای مطالعه بیشتر:

- عبدالله جوادی آملی، تبیین براهین اثبات خدا (قم، اسراء، 1375)

- محمد محمدرضایی و دیگران، جستاری در کلام جدید، (تهران، سمت 1381)

- مرتضی مطهری، مجموعه آثار، (تهران، صدرا، 1372) ج1

- جعفر سبحانی، مدخل مسائل جدید در علم کلام  (قم، موسسه امام صادق(ع))

- محسن غرویان، سیری در ادل? اثبات وجود خدا، (قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1373)

پی‌نوشت‌ها:

1- نبوت خاصه یعنی بعد از اثبات وجود خدا و ضرورت بعثت پیامبران (نبوت عامه) تلاش می¬شود از معجزات یک پیامبر معین (خاص) برای اثبات دعوی پیامبری او استفاده شود.

2- نراقی، محمد مهدی، انیس الموحدین، تهران، (انتشارات الزهرا، 1362) صص 54-53

3- برای مثال اینکه آتش چوب را می¬سوازند، آب آتش را خاموش می¬کند، شب از پی روز و روز از پی شب می¬آید و ... همگی از پدیده¬هایی به شمار می¬آیند که مطابق قوانین طبیعت رخ می¬دهند

4- علامه حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص 275

5- جوادی آملی، عبدالله جوادی آملی، تبیین براهین اثبات خدا (قم، اسراء، 1378)بی تا، ص 248

 

پنجره بازدید : 72 شنبه 03 تیر 1391 نظرات (0)

بزرگترین قبر جهان متعلق به کیست ؟! + تصاویر

به گزارش تک ناز به نقل از فارس، طویل‌ترین قبر جهان متعلق به «عمران نبی» است که 80 سانتی‌متر عرض و 30 متر طول دارد. البته این بدان معنا نیست که قد حضرت عمران(ع) 30 متر بوده است، بلکه برای تکریم آن حضرت چنین مزار طویلی در نظر گرفته‌اند.
 
بزرگترین قبر جهان متعلق به کیست ؟! + تصاویر www.taknaz.ir
موقعیت جغرافیایی کشور عمان در منطقه خاورمیانه

 کشور عمان در جنوب دریای عمان قرار دارد. مقبره عمران نبی(ع) در شهر «صلاله» مرکز استان «ظُفار» قرار دارد و ظفار، جنوبی‌ترین استان عمان است. این کشور از سمت غرب با سه کشور امارات متحده عربی، عربستان سعودی و یمن همسایه است.

 بزرگترین قبر جهان متعلق به کیست ؟! + تصاویر www.taknaz.ir
نمای بیرونی مقبره عمران‌نبی کنار مسجدی به همین نام

صلاله نه تنها از حیث وجود زیارتگاه عمران نبی(ع) یک شهر زیارتی محسوب می‌شود، بلکه به دلیل موقعیت ویژه خود، مرکز فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمان به حساب می‌آید و قطب گردشگری این کشور است.

 
بزرگترین قبر جهان متعلق به کیست ؟! + تصاویر www.taknaz.ir

اما «عمران» کیست؟

«عمران» یکی شخصیت‌های مشهور در قرآن کریم و نام مشترک پدر حضرت موسی(ع) و حضرت مریم(س) است.

البته به اعتقاد اکثر مفسران از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه، ج 2، ص 390)، عمرانی که قرآن از آن نام می‌برد همان پدر مریم مقدس است.

در آیه 33 سوره مبارکه «آل عمران» آمده است: إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ؛ خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد.

علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه (المیزان، ج 3، ص 4-191) می‌نویسد: مراد از «آل ابراهیم» در این آیه معصومانی هستند که از طریق حضرت اسماعیل به ابراهیم خلیل می‌‌رسند و آنها پیامبر اسلام (ص)‌ و خاندان معصوم ایشان هستند.

 
بزرگترین قبر جهان متعلق به کیست ؟! + تصاویر www.taknaz.ir

مرحوم علامه در روایتی که گفت‌وگوی امام رضا(ع) با مأمون را حکایت کرده می‌آورد که مأمون سوال کرد: آیا خداوند عترت پیامبر (ص)‌ را بر سایر مردم برتری داده است؟ و حضرت فرمود: خداوند برتری عترت بر سایر مردم را در آیات قرآن روشن کرده است. مأمون پرسید: در کجای قرآن؟ امام رضا (ع) فرمود: در آیه «اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ».

همچنین این مفسر گرانسنگ ذیل «آل عمران» عمران را پدر حضرت مریم معرفی می‌کند و مراد از آل عمران در آیه را حضرت مریم، حضرت عیسی یا آن دو به علاوه همسر عمران می‌داند.

 بزرگترین قبر جهان متعلق به کیست ؟! + تصاویر www.taknaz.ir

علامه طباطبایی در تفسیر خود (المیزان، ج 3، ص 260) چنین بیان می‌کند که «آل عمران» در این آیه یکی از ذریه ابراهیم است، پس با آوردن آل عمران دوباره آل ابراهیم را ذکر کرده است. زیرا آل ابراهیم چه از طریق اسماعیل و چه از طریق اسحاق شامل هر دو عمران و همه پیامبران و معصومان پس از ابراهیم می‌شود.

 
بزرگترین قبر جهان متعلق به کیست ؟! + تصاویر www.taknaz.ir
تصویری از قبر عمران نبی در نیم قرن پیش

 در واقع، «آل ابراهیم» موسی و پیامبر اسلام و برگزیدگان خاندان او را شامل می‌شود، زیرا همه از دودمان ابراهیم هستند. به همین دلیل است که قرآن کریم حضرت ابراهیم(ع) را موحد و مسلمان معرفی می‌کند: مَا کَانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیًّا وَلاَ نَصْرَانِیًّا وَلَکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا وَمَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ (آل عمران/ 67)

آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر خود (نمونه، ج 2، ص 594 و 606) می‌نویسد: حضرت ابراهیم نه یهودی و نه مسیحی بلکه مسلمان بود، چنانچه او سال‌ها پیش از موسی و عیسی می‌زیسته و تورات و انجیل پس از وی نازل شده است.

باید توجه داشت که «مسلم» در اصطلاح قرآن تنها به معنای پیروان پیامبر اسلام نیست، بلکه اسلام به معنای تسلیم مطلق بودن در برابر فرمان خدا و توحید کامل و خالص از هرگونه شرک و دوگانه‌پرستی است که حضرت ابراهیم پرچمدار آن بود.
 
 
 
پنجره بازدید : 73 شنبه 03 تیر 1391 نظرات (0)

دوستت دارم قطرات منقوش بر پنجره ی زندگی است خالق نقش طراوت

میدانی چقدر دوستت دارم !؟ www.taknaz.ir


دوستت دارم تحجر را به قاب تفكر فرو می برد

میدانی چقدر دوستت دارم !؟ www.taknaz.ir


دوستت دارم بر سطح یكنواخت سیاه و سفید زندگی برجستگی امید میدهد

میدانی چقدر دوستت دارم !؟ www.taknaz.ir


دوستت دارم میچكاند اشك شوق را از درون چشمان سیمی بی احساس

میدانی چقدر دوستت دارم !؟  www.taknaz.ir


دوستت دارم حلقه ی اتصال دلهاست در كویر بی نقش خیال سرد

میدانی چقدر دوستت دارم !؟  www.taknaz.ir


دوستت دارم طراوت می دوزد بر پیراهن تنهایی

میدانی چقدر دوستت دارم !؟  www.taknaz.ir


دوستت دارم ناقوس پر طنین ماندن است در معبد چشم انتظاری

میدانی چقدر دوستت دارم !؟ www.taknaz.ir


دوستت دارم كلام یكسان شدن است در سایه ی تضاد

میدانی چقدر دوستت دارم !؟  www.taknaz.ir


دوستت دارم بیان شیرین عدالت است در دادگاه هستی

میدانی چقدر دوستت دارم !؟ www.taknaz.ir


دوستت دارم داغ ترین درجه ی سوزاندن است

میدانی چقدر دوستت دارم !؟ www.taknaz.ir


دوستت دارم كلام پیوند است برای مسیری جدا

میدانی چقدر دوستت دارم !؟ www.taknaz.ir


 

دوستت دارم تنها رنگی است كه سرخی پاییز را به عشق رنگ می آمیزد


عکس های دیدنی روز 22 آذر 1390
پنجره بازدید : 71 شنبه 03 تیر 1391 نظرات (0)

عکس های روستایی زیبا در فرانسه

در سال 1982 دولت فرانسه در اقدامی شروع به دادن رتبه به روستاهای بسیار زیبا در فرانسه کرد. این روستا معروف به روستای بهشت هست .

به گزارش تکناز تاکنون 152 دهکده بسیار زیبا در فرانسه بازسازی و لیست بندی شده که باعث توسعه توریسم در این کشور شده است.

 

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir

عکس های روستایی زیبا در فرانسه www.taknaz.ir
 
 
پنجره بازدید : 74 شنبه 03 تیر 1391 نظرات (0)

 

جالب ترین تولدهای جهان !! +عکس

اگر می خواهید با پیرترین مادر جهان ، زنی که بر روی درخت زایمان کرد و بسیاری دیگر از موارد تولد عجیب آشنا شوید این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.


هر روز انسان های زیادی در به دنیا می آیند. در اکثر موارد این تولد در بیمارستانهای مجهز و با مادرانی با بازه سنی مشخص رخ می دهد و در نهایت اکثر کودکانی که به دنیا می آیند دارای وزن و اندازه تقزیبا ثابتی هستند. در عین حال در این میان داستانهای عجیبی در مورد تولد وجود دارد که در این مطلب به بعضی از آنها خواهیم پرداخت.  

برای مشاهده این مطلب جالب به ادامه مطلب مراجعه کنید!!!                                             

 

 

 

 

پنجره بازدید : 54 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

بگذارید بچه ها شیرین زبانی کنند

نخستین کلمه ها: «سلام» یا «د د » به همراه حالات و حرکات بدنی متناسبشان معمولاً اولین کلماتی هستند که اکثر کودکان طبیعی و اجتماعی فرا می گیرند. تا پایان سال اول زندگی بعضی از کودکان نخستین واژه های اسمی – عنوانی خود را بیان می کنند که این لغات نیز معمولاً مربوط به افراد – حیوانات و اشیاء می شود.
اگر کودک تا قبل از سن سه سالگی توانست گفتار بفهمد اما نتوانست حرف بزند باید نگران او بود و در صدد اقدام برآمد

بگذارید بچه ها شیرین زبانی کنند

هنوز روشن نیست که چرا عده ای از کودکان زودتر و عده ای دیرتر از بقیه شروع به تکلم می کنند. 
در 18 ماهگی کودک مورد نظر ما که حالا دیگر نوزاد محسوب نمی شود واقعاً به جنبه پر رمز و راز و جادوئی زبان دست می یابد.
عوامل بسیاری در رشد گفتار موثرند که به اختصار توضیح می دهیم:
1- جنسیت: مطالب زیادی درباره ی اینکه دخترها زودتر شروع به صحبت می کنند نوشته شده است بعضی معتقدند که بین رشد زودتر گفتار دختران نسبت به پسران و سلیس دار شدن عصب در دخترها ارتباط مستقیمی وجود دارد.
2- هوش: امروزه اکثر تست های هوش کلامی می باشد و هوش کودک از طریق توانایی کلامی او اندازه گیری می گردد و مشاهده شده که هر چه واژگان کلامی کودک بیشتر باشد نشانه ی هوش بالای اوست. دانش آموزان عقب مانده ی ذهنی همیشه در گفتارشان از واژگان محدود و تکراری استفاده می کنند. 
یک نکته ی مهم!! با توجه به نقش والدین در فراگیری زبان کودک، والدین و افرادی که در کنار کودک هستند و نسبت به او توجه و علاقه نشان می دهند و عشق می ورزند بسیار بهتر و مفیدتر از والدینی عمل می کنند که از این عواطف بی بهره اند.
اگر قرار است کودکان سخنگویان خوبی شوند باید گفتار خوب را بشنوند.3- محیط خانوادگی: بعضی از پدران و مادران در محیط خانه بیش از حد طبیعی از کودک محافظت می کنند. کودکی که تنهاست و در خانه کسی به حرفهای او گوش نمی کند و هرگز پاسخ نمی شنود نیز کمترین انگیزه ای برای صحبت کردن و بقول معروف شیرین زبانی ندارد.
لازم است بدانیم که باید با کودکان آهسته تر صحبت کنیم – طول عبارات باید کوتاه باشد. پس از پایان هر عبارت و قبل از شروع عبارت بعدی، نیز باید یک تا 2 ثانیه مکث و وقفه باشد.علاوه بر این هنگامی که کودک مشغول صداسازی یا حرف زدن است کار او را قطع نکنید.
بعضی از محیط های خانوادگی که در آن تنش به اندازه ای است که روی کودک اثر گذاشته و به دلیل ترس و وحشت جرأت صحبت کردن ندارد.
محیط مدرسه: گاهی متأسفانه دیده شده دانش آموزانی که از بهره هوشی طبیعی برخوردارند و دارای اشکالاتی جزئی در گفتارهای باشند به دلیل رفتار ناشایست اولیاء مدرسه آنان منزوی و خجالتی شده و کمتر ابراز وجود می نمایند و در سرگرمی ها و فعالیتهای گروهی شرکت نمی کنند البته مورد اخیر بیشتر از مراکز نگهداری و شبانه روزی آموزشی گزارش شده است.
دو زبانه بودن: مشکل دو زبانه بودن در شهرهای بزرگ و صنعتی شایع تر است و همچنین بعضی از افراد با و یا چند زبان صحبت کردن را نشانه ی تمدن می دانند و این طرز فکر را به فرزندان خویش انتقال می دهد و گاهی بجای اینکه کودک دوزبانه شود واقعاً بی زبان می گردد زیرا به دلیل کمی استعداد و علاقه نه زبان مادری را خوب فرا می گیرند و نه زبان دوم را می آموزد. این اختلال در واقع یک معلولیت آموزشی اجتماعی است که خانواده عامل آن است.
وضعیت اجتماعی و اقتصادی: باید باور داشت که رشد گفتار در دوران طفولیت بی ارتباط با مشکلات اقتصادی واجتماعی نیست و کودکانی که از دوران شیرخوارگی با کمبود تغذیه مناسب خصوصاً شیر روبه رو می باشند بدون تردید این امر در مراحل رشد آنان از جمله گفتار موثر خواهد بود.
منبع:تبیان

پنجره بازدید : 58 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

گل همین پنج روز و شش نباشد

گل همین پنج روز و شش نباشد اگر حس می‌کنید نیاز به ایجاد تغییراتی در دکوراسیون داخلی خانه‌ دارید و یا اگر می‌خواهید وسایل جدید و متفاوتی را جایگزین وسایل قدیمی کنید، در برنامه‌ریزی‌تان، گل و گیاه را از قلم نیندازید.

گل همین پنج روز و شش نباشد

با کمترین هزینه می‌توانید به خوبی به هدف خود که همان ایجاد تغییر و تنوع و باعث افزایش روحیه ‌اعضای خانواده و بالا بردن حس نشاط و شادمانی در فضای داخلی منزل است، دست پیدا کنید.
شاید اگر به نقش گیاهان در داخل آپارتمان و تاثیرات مثبت آن آگاه شوید، با انگیزه قوی‌تری به تزیین منزل با آنها بپردازید. این مقاله سعی دارد راهنمایی‌هایی در این باره به شما ارائه کند.
● سلیقه، حرف اول
بسیاری از مردم تصور می‌کنند که کاربرد گل‌ها در فضای داخلی خانه، به اتاق‌های خصوصی محدود می‌شود و یا زمان استفاده از گل‌ها فقط موقع مهمانی‌ها و مراسم ویژه است، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. تک‌تک ما به وجود گل و گیاه و نمادی از طبیعت در کنارمان احتیاج داریم. گل‌ها به ما این اجازه را می‌دهند که فضای خارج خانه را به داخل خانه بیاوریم و گوشه‌های تاریک خانه‌مان را به کمک آنها روشن و زیبا کنیم.
زمانی که از گل‌ها در تزیین خانه استفاده می‌کنید، احساسات خودتان را به دیگران منتقل کرده و نیز فضایی را برای تلطیف احساسات دیگران به وجود می‌آورید تا دیگران هم حسی متفاوت و دوست داشتنی را در محیط خانه شما تجربه ‌کنند.
● هوا را از من بگیر، خنده ات را نه
زندگی ما در کنار گل‌ها و گیاهان هم بر ما و هم بر آنها تاثیرات ویژه‌ای دارد. زندگی در خانه ای که تهیه گل و تزیین و رسیدگی به آن به صورت یک روال عادی و روزمره در آمده، با خانه‌های دیگر بسیار متفاوت است. گیاهان، حتی اگر از نوع بدون گل باشند، تجلی روشنی از حیات هستند. با مشاهده هر روزه آنها به یاد می‌آوریم که زنده‌ایم و داریم نفس می‌کشیم. رسیدگی به گل‌ها، مرتب کردنشان و گرفتن ساقه‌ها و برگ‌های خشک شده، حس مفید بودن و انجام کاری اثربخش را به ما القا می‌کند و به این ترتیب کمکمان می‌کند تا از روزمرگی های زندگی تکراری و ماشینی فاصله بگیریم.
پژوهش‌های انجام شده توسط روانپزشکان که چند ماه قبل نتایج آن منتشر شد، حاکی از آن است که رسیدگی به گیاهان و فعالیت‌هایی مانند هرس کردن، تعویض خاک گلدان‌ها و باغچه و غیره سبب آزاد شدن هورمون‌های مهار استرس و افسردگی می‌شود و در نتیجه روند درمان این بیماران را سرعت می‌بخشد.
حتی تماشای زوال تدریجی گل‌ها در گلدان نیز خالی از اثر و فایده نیست چرا که به ما یادآوری می‌کند که زندگی درنگ و فرصت کوتاهی است که دیر بجنبیم از چنگمان خواهد رفت و بنابراین باید هرچه بهتر از آن بهره ببریم.
گیاهان هم به نوبه خود از ما و محیطی که برایشان فراهم کرده‌ایم، متاثر می‌شوند. برخلاف عقیده اکثر ما که گمان می‌کنیم گیاهان برای ادامه حیات خود تنها به نور، رطوبت، خاک مناسب و چیزهایی از این قبیل نیاز دارند، تحقیقات گوناگون دانشمندان به روشنی نشان می‌دهد که نوسانات خلقی ما که در کنار گیاهان زندگی می‌کنیم، بر میزان رشد و شادابی آنها تاثیر دارد. یک محیط دلمرده و یا سرشار از اضطراب و درگیری، عمر گیاهان را کم کرده و باعث پژمردگی و کاهش رشد آنها می‌شود.
در حالی که گیاهانی که در جایی به سر می‌برند که روابط آدم‌ها در آن باهمدیگر خوب و همگی روحیه سالم و بانشاطی دارند، رشد بیشتری داشته شاداب‌ترند.
در یک مطالعه جالب و مفصل،اثر موسیقی پخش شده برای گیاهان بر رشد آنها بررسی شد و محققان به این نتیجه رسیدند که برخی انواع موسیقی مانند نوع کلاسیک رشد آنها را بیشتر و موسیقی‌های تند و جازی آن را کم می‌کند. در واقع این یعنی حتی نوع موسیقی‌ای که در خانه می‌شنویم، نه تنها بر روح و روان خود ما، که بر همخانه‌های مظلوم و بی‌سروصدای ما، یعنی گیاهان، نیز تاثیر می‌گذارد.
● رشد کردن با گیاهان
اگر یک بار گلدان کوچکی با یک گیاه کاشته شده در آن تهیه کرده و مراقبت آن را به کودک خردسالتان بسپارید، جنبه دیگری از فواید حضور گیاهان را در خانه کشف خواهیدکرد. کافی است به این کودک، که شاید برای پوشیدن لباس‌های خود نیز وابسته به شما باشد، بفهمانید که: تو مسئول گل خود هستی! با همین یک جمله او را درگیر فرایندی پویا و دل‌انگیز کرده‌اید که در آن به جای حفظ و تکرار کلماتی که خود معنای آن را نمی‌فهمد، خود به خود درس زندگی خواهد آموخت. حالا وقت مناسبی است که چند نکته کوتاه برای انتخاب نوع و رنگ گل‌ها، گلدان‌ها و طرز چیدن آنها را باهم مرور کنیم.
● اینجا، آنجا، هرجا گل
در هر فصل سال، می‌توان از تزیینی متفاوت و متناسب با همان فصل استفاده کرد. برای مثال، می‌توانید در فصل بهار از گل‌های رنگارنگ وحشی، در تابستان از گل‌های سفید و زرد و صورتی، و در فصل پاییز و زمستان از حجم زیاد گل‌های ریز و یا تک شاخه‌های بلند استفاده کنید. این به شما امکان می‌دهد تا تفاوت فصل‌ها و حس خاص هر موقع سال را به خوبی درک کنید.
گل ها را ترجیحا جایی بگذارید که به آنجا دید کامل داشته‌ باشید، یعنی با هر بار قدم ‌زدن در داخل خانه، چشمتان به آنها بیفتد. گل‌ها را می‌توانید به صورت کوتاه و کپه‌ای انتخاب کنید و یا به صورت تک شاخه‌ای بلند.
در صورت انتخاب گل‌های تک‌شاخه‌ای بلند بهتر است آنها را در چند جای خانه تکرار کنید. همچنین در دکوراسیون هر اتاق، با توجه به کاربردها و ویژگی‌های آن اتاق باید دست به انتخاب زد. پس به موازات علایق شخصی، این را هم در نظر داشته باشید که چه نوع گل و با چه رنگی را می‌خواهید برای کدام اتاق مورد استفاده قرار بدهید. مکان گذاشتن گل‌ها هم به همین اندازه اهمیت دارد. مثلا اگر آنها را روی یک میز کوتاه قرار می‌دهید، بهتر است از گل‌های متعدد کوتاه در گلدان‌های گردی که رنگشان با رنگ گل‌ها فرق دارد، استفاده کنید. روی میزهای دکوری می‌توانید از تک‌شاخه‌های بلند استفاده کنید.
بعد از در ورودی گل‌های گرد و کوتاه را بگذارید. با قرار دادن گل بر روی میزهای کوتاه در اتاق نشیمن نیز فضای منسجم‌تری برای صحبت و گپ‌زدن فراهم خواهیدکرد.
● همه با هم هماهنگ
برای استفاده از گل‌ها در محیط خانه به دکوراتورهای معروف و حرفه‌ای احتیاج ندارید.اگر تنها به غریزه و حس و سلیقه شخصی خود عمل کنید، به نتیجه دلخواه دست خواهید یافت. منتها شناخت و توجه به سبک‌های شناخته شده، راهنمای خوبی در این باره بوده و به شما کمک می‌کند تا محیطی زیبا و طبیعتا آرام تر به وجود آورید و از آن لذت ببرید.
به عنوان مثال در معماری و دکوراسیون کلاسیک معمولا از دکورهای چوبی تیره، چوب‌های درخت آلبالو و ماهونی استفاده می‌شود و عتیقه‌های متفاوتی در گوشه و کنار خانه قرار می‌گیرد. پوشش کف این خانه‌ها معمولا فرش و قالیچه است.
بهترین گل‌ها برای تزیین و دکور این خانه‌ها، عبارتند از گل‌های رز، میمون، زنبق، میخک و گلایول که البته مناسب‌ترین‌ها عبارتند از زنبق و رز. گلدان‌های کریستال، نقره، برنج و چینی هم با این قبیل خانه‌ها تناسب خواهد داشت.
اما ممکن است شما خانه خود را به نحو دیگری چیده و تزیین کرده باشید: نوعی ساده و صمیمی‌تر. در این صورت مهم ترین اصل در دکوراسیون، راحتی و خوشایند اعضای خانواده ‌است. در این سبک، معمولا از وسایلی به رنگ‌ روشن و به ویژه چوب‌های کاج روشن و چوب‌های بلوطی سفید استفاده می‌شود. از آنجا که یکی از اهداف اصلی در طراحی ودکور این خانه‌ها، به حداقل رساندن استرس و غیررسمی تر کردن فضاست، استفاده از گل و گیاه بسیار رایج است.
اگر این سبک را انتخاب کرده‌اید، توصیه می‌کنیم برگ‌های سبز را حتما بر روی گل‌ها نگه دارید. گل‌های متناسب با این سبک عبارتند از گل‌های سیکلمن (نگون‌سار)، کلانچوو، پوتوس و پیچک. گل‌هایی با برگ‌های بزرگ سبز در اطراف آنها مانند گل‌های آفتابگردان، مینا، زبان در قفا، ساقه و گل خشک شده ادریس و گل لاله، شما را در خلق هرچه بهتر چنین فضایی یاری خواهد کرد. بهتر است از این گل‌ها در سبدهای چوبی گل استفاده شود. همچنین این گل‌ها در گلدان‌های سفالی، جلوه‌ای به مراتب زیباتر و بهتر پیدا می‌کنند.
برخی افراد نوع دیگری از هماهنگی را می‌پسندند و سبک‌های مدرن و روشنفکرانه را به انواع دیگر دکوراسیون منزل ترجیح می‌دهند. برای به وجود آوردن چنین فضایی، از بافت‌های نرم و توری مانند در کنار وسایل استیل، براق و ساده استفاده می شود تا محیطی درخشنده و صیقلی به وجود آید. برای وارد کردن گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون این قبیل خانه‌ها معمولا گل‌های کمیاب و غیربومی را به کار می‌برند؛ گل‌هایی نظیر آنتوریوم، هلیکونیا، ارکیده و کالا. گلدان‌های شیشه‌ای مات و نیز سیلور و مفرغی برای قرار دادن چنین گل‌هایی متناسب‌ترند.
● رنگ‌ها به صدا در می‌آیند
اگر می‌خواهید رنگ های گل و گیاه را با سبک و رنگ‌آمیزی دکوراسیون داخلی خانه‌ هماهنگ کنید، بهتر است به انتخاب یک نوع و یک رنگ قناعت کنید که البته در بیشتر موارد، دو انتخاب پیش رو دارید:
۱) انتخاب گلی همرنگ با محیط خانه که به یکپارچگی دکوراسیون داخلی منتهی می‌شود.
۲) انتخاب رنگی متضاد رنگ غالب خانه، برای نمایان کردن سبک مبلمان و حتی خود گل.
اولین توصیه در انتخاب رنگ گل در خانه آن است که تا می‌توانید به تنوع روی آورید. چرا که رنگ‌های متفاوت در کنار یکدیگر بر زیبایی هر کدام از گل‌ها می‌افزاید. اما هر رنگی تاثیر خاصی بر محیط می‌گذارد.
به عنوان مثال گل‌های آبی رنگ، در هر طیف رنگی و در هر اندازه‌ای، گوشه‌ای از طبیعت را به خانه می‌آورند و آبی دریا و آسمان را در ذهن‌ زنده می‌کنند. به علاوه به نظر می‌رسد که این رنگ‌ها قادرند حجم، وسعت و عمق محیط مورد نظر را افزایش دهند. گل‌های آبی و بنفش بیان احساسات را دو چندان می‌کنند. ضمن آنکه حسی از صمیمیت و آرامش را در محیط خانه القا ‌کرده و جلوی تنش‌های عصبی را می‌گیرند.‌

روزنامه سلامت

پنجره بازدید : 53 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

تخم مرغ سالم!!!

تو دورنگی!تخم‌مرغ یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در آشپزخانه است که از آن در تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود ولی باید توجه داشت که این ماده مغذی، قابلیت فسادپذیری بالایی داشته و براساس آمارهای موجود، هر ساله چند هزار نفر بر اثر مسمومیت‌های ناشی از آن جان می‌سپارند.

تو دورنگی

بنابراین در خرید و نگهداری آن، به‌خصوص در فصول گرم سال که احتمال فساد آن بالاتر است باید دقت بیشتری کرد.
● نکات زیر را در خرید تخم‌مرغ حتما باید به یاد داشته و مراعات کنید:
۱) از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و از خرید تخم‌مرغ‌های با ظاهر آلوده یا شکسته خودداری کنید.
۲) نگهداری تخم‌مرغ در یخچال تا حدود زیادی از فساد آن جلوگیری می‌کند. بنابراین به‌خصوص در فصل تابستان از مغازه‌هایی خرید کنید که تخم‌مرغ را در یخچال نگهداری می‌کنند. کاهش کیفیتی که در تخم‌مرغ در عرض یک روز نگهداری خارج از یخچال روی می‌دهد، برابر یک هفته نگهداری در داخل یخچال است.
۳) خرید تخم‌مرغ را در انتهای فهرست خرید خود قرار داده و به محض رسیدن به خانه آنها را درون یخچال بگذارید.
۴) در هنگام خرید تخم‌مرغ، از تازه‌بودن آن مطمئن شوید. روش‌های تشخیص تخم‌مرغ تازه از کهنه عبارت‌اند از:
ـ پوسته تخم‌مرغ تازه، سفید، شفاف و با تلا‡لوی آبی‌‌رنگ است. هر چقدر تخم‌مرغ زیادتر بماند، رنگ زیبا و شفاف آن زایل می‌شود.
ـ تخم‌مرغ را در دست خود گرفته و رو‌به‌روی یک منبع نورمانند یک لامپ بگیرید. در این حالت پوست تخم‌مرغ باید یکنواخت و عاری از ترک‌خوردگی، لکه‌های غیرمرئی و سوراخ‌های بزرگ باشد. اتاقک هوایی انتهای تخم‌مرغ هم باید دارای اندازه طبیعی باشد. هرچقدر تخم‌مرغ مانده‌تر باشد، اتاقک هوایی به عقب تبخیر و کوچک‌تر می‌شود.
ـ تخم‌مرغ را در یک ظرف محتوی آب نمک (یک قاشق نمک در یک پارچ آب) قرار دهید. تخم‌مرغ سالم به ته ظرف می‌رود ولی تخم‌مرغ فاسد به صورت معلق در آب می‌ماند.
ـ در تخم‌مرغ سالم سه جز آن یعنی زرده، سفیده غلیظ و سفیده رقیق به طور مجزا از هم دیده می‌شوند. در صورتی که در تخم‌مرغ مانده، این اجزا با هم مخلوط شده و رنگ آن کدرتر به نظر می‌رسد.
نگهداری تخم‌مرغ در خانه نیز بسیار مهم است. اصول نگهداری تخم‌مرغ در خانه عبارت‌اند از:
۱) به محض ورود به خانه، آنها را در یخچال قرار دهید. بهترین شرایط نگهداری تخم‌مرغ درون یخچال با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد بوده و حداکثر زمان نگهداری آن چهار تا پنج هفته است.
۲) اگر به هر علتی بعد از ورود به خانه تخم‌مرغی شکست یا ترک برداشت، محتویات آن را در یک ظرف تمیز دردار ریخته و در یخچال قرار دهید.
۳) هیچ‌گاه تخم‌مرغ را در مجاورت غذاهای با بو و طعم تند مانند سیر، پیاز، پنیر و گوشت قرار ندهید چرا که بوی آن از طریق منافذ تخم‌مرغ جذب آن می‌شود.

روزنامه سلامت

پنجره بازدید : 58 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

رنگ ‌کردن مو در بارداری ممنوع!

 


اگر شما هم جزو آن دسته خانم‌هایی هستید که دلتان نمی‌خواهد طی دوران بارداری موهایتان سفید به نظر برسد، باید بدانید در ارتباط با رنگ کردن موها و تاثیرات منفی ناشی از موادشیمیایی موجود در رنگ مو، نظرات علمی قطعی وجود ندارد.

 

 

 


 

رنگ ‌کردن مو در بارداری

 

دوران بارداری برای یک زن دوره شگفت‌انگیزی است؛ ماه‌هایی لبریز از حسی زیبا از جنس مادر شدن که با تردید و نگرانی‌های خاصی همراه است. این نگرانی‌ها حتی از زمان تصمیم‌گیری برای مادر شدن نیز در وجود یک زن شکل می‌گیرد و با رشد موجودی تازه در درون بدن وی، بزرگ‌تر می‌شود.

 

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در شروع بارداری، نگرانی از تغییراتی است که بارداری بر چهره ظاهری یک زن به جا می‌گذارد. به خصوص خانم‌هایی که در دهه سوم زندگی‌شان تصمیم به بارداری می‌گیرند، بیشتر نسبت به ظاهر شدن آثار ناشی از بارداری بر چهره خود حساسیت نشان می‌دهند.

 

اگر شما هم جزو آن دسته خانم‌هایی هستید که دلتان نمی‌خواهد طی دوران بارداری موهایتان سفید به نظر برسد، باید بدانید در ارتباط با رنگ کردن موها و تاثیرات منفی ناشی از موادشیمیایی موجود در رنگ مو، نظرات علمی قطعی وجود ندارد. چراکه درصد بسیار ناچیزی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، در صورت تماس رنگ با کف سر وارد سیستم جریان خون می‌شود و می‌تواند از این طریق اثرات منفی بر جنین داشته باشد.

 

دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو با تاکید بر ضرورت ساده‌زیستی خانم‌ها در دوران حساس بارداری می‌گوید:

از آنجا که سیستم دفاعی بدن و ترشحات هورمونی طی دوران بارداری، دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود، احتمال بروز واکنش‌های آلرژی‌زا حتی نسبت به موادی که در گذشته حساسیت به آن وجود نداشته، مطرح است.

بهتر است رنگ، های‌لایت، مش و فر کردن موها تا پایان دوره 9 ماهه بارداری و به طور قطع، ‌طی سه ماهه ابتدایی این دوران صورت نگیرد

آسیب‌پذیری جنین طی سه ماهه اول بارداری

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند رنگ کردن موها تا سه ماهه دوم بارداری به عقب بیفتد، اما این پزشکان راهکار دیگری را نیز به خانم‌ها پیشنهاد می‌کنند و آن «های‌لایت کردن یا مش کردن» موهاست که در آنها رنگ مو با کف سر تماس مستقیم ندارد، بلکه ساقه موها از کلاهی بیرون آمده و رنگ می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از این روش‌ها، موهای سفید کمتر خود را نشان می‌دهد.

 

اما دکتر نیکبخت با تاکید بر این‌که موادشیمیایی موجود در رنگ مو حتی از ساقه موها نیز جذب می‌شود، می‌افزاید: نباید فراموش کنید پوست سر به آسانی مواد مختلف را جذب کرده و از خود عبور می‌دهد. بر این اساس امروزه تماس رنگ مو با کف سر حتی برای خانم‌هایی که باردار هم نیستند، به دلیل اثرات منفی ناشی از ترکیبات شیمیایی موجود در آن نفی می‌شود.

 

 

 

جالب است بدانید آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده، مواد شیمیایی موجود در رنگ مو باعث نقص جنینی می‌شود، البته این مساله وقتی پیش می‌آید که دفعات استفاده از رنگ زیاد باشد و پوست سر، زیاد در معرض رنگ شیمیایی قرار بگیرد، اما این مطالعات روی انسان به نتیجه قطعی نرسیده است.

 

 

تا کنون در محافل علمی دنیا، پاسخ قطعی و روشنی به عوارض رنگ مو روی جنین داده نشده است. به همین دلیل برخی پزشکان رنگ کردن موها را حتی در ابتدای بارداری نیز نفی نمی‌کنند، اما از آنجاکه در سه ماهه اول بارداری، تقسیمات اصلی سلولی و ایجاد شبکه‌های عصبی جنین شکل می‌گیرد، جذب هر نوع ماده و ترکیب شیمیایی می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر جنین به جا گذارد. گرچه این آسیب‌پذیری طی 9 ماه بارداری به درجات کمتری نیز ادامه دارد و بهتر است تماس مادر با ترکیبات شیمیایی و آلرژی‌زا طی این دوران صورت نگیرد.

 

کسانی که زمینه آلرژیک دارند، ‌‌آسیب‌پذیرترند

پس در سه ماهه اول بارداری که زمان شکل‌گیری جنین و پیشرفت سلول‌های اولیه جنینی است و بیشترین آسیب‌پذیری برای جنین وجود دارد، باید از رنگ کردن مو خودداری شود و این کار را در صورت ضرورت به سه ماهه دوم یا سوم بارداری موکول کرد، اما به گفته دکتر نیکبخت مادرانی که زمینه‌های آلرژیک پوستی، تنفسی یا گوارشی دارند، باید بیشتر از دیگران، نسبت به انجام کارهای آرایشی و زیبایی پرخطر حساس باشند.

استفاده از رژلب‌های استانداردی که سرب ندارد، در دوران بارداری منعی نخواهد داشت

 

 

وی تاکید می‌کند: ما دقیقا نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در بدن یک زن باردار چه واکنش‌های هورمونی و آلرژی ممکن است رخ دهد، برای همین واکنش‌های جدید و شدید در این دوران غیرمحتمل نخواهد بود. آن هم در شرایطی که یک زن باردار قادر به دریافت هر نوع درمان دارویی نیز نیست. در چنین شرایطی بهتر است یک خانم باردار خود را با خطر بروز آلرژی‌های جدید روبه‌رو نکند.

 

 

رژ لب

 

مصرف رژ لب برای بارداران ممنوع!

اغلب خانم‌ها علاقه زیادی به استفاده از لوازم آرایشی به خصوص رژ لبدارند. بی‌شک منع یک خانم در دوران بارداری به عدم استفاده از لوازم آرایشی چندان ساده نیست.

 

دکتر نیکبخت با تاکید بر استفاده از لوازم آرایشی و به خصوص رژلب‌های استاندارد و دارای تاییدیه وزارت بهداشت، بخصوص در دوران بارداری، می‌گوید:سرب موجود در رژلب‌های غیراستاندارد می‌تواند اثرات تخریبی زیادی بر سیستم عصبی جنین داشته باشد. پس استفاده از رژلب‌های استانداردی که سرب ندارد، در دوران بارداری منعی نخواهد داشت.

 

لازم است خانم‌های باردار، پیش از خواب آرایش خود را به طور کامل پاک کنند و مهم‌تر آن که، هرگز طی بارداری نه از لوازم آرایش جدید، بلکه از همان مارک‌های قبلی خود استفاده کنند.

 

اگر نخواهیم دچار اغراق شویم باید بگوییم بارداری به خودی خود زیباست و حیف است در طی این دوره کوتاه که در زندگی یک زن اتفاق می‌افتد، سلامتی موجودی که در حال شکل‌گیری است به مخاطره بیفتد.

پنجره بازدید : 53 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

توصیه های تابستانه ای!

تابستان کم کم فرا می رسد و ما باید برای آمدنش آماده باشیم. نکاتی که در زیر آمده است به شما کمک می کند تا تابستانی سالم را پشت سر بگذارید:

سلامت پوست در تابستان

 

لباس پوشیده

 

پوست و پوشش

دکتر فرانک احسانی، متخصص پوست و مو در این باره می گوید پوشش افراد باید متناسب با فصل باشد، به این ترتیب:

* در فصل گرم بهتر است لباس های روشن نخی بپوشید، چون استفاده از لباس های مشکی و نایلونی موجب افزایش دمای بدن به 39 تا 40 درجه می ‌شود.

* علاوه بر این، تعریق زیاد با چنین پوشش هایی، شرایط مناسبی را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می ‌کند.

تعریق پوست می ‌تواند عوارض بسیار زیاد و ناراحت کننده ‌ای داشته باشد، اثرات لکه‌ های عرق به صورت جوش هایی روی صورت و گردن کودکان و دانه ‌های سفید براق پُرآب، اطراف بینی و زیر پلک‌ های افراد بالغ نمود پیدا می ‌کند که با تعریق مجدد تشدید می ‌شود. علاوه بر آن به علت ترشح عرق، ضایعات عفونی در زیر بغل، کشاله ران و نقاطی مانند اطراف سینه و پشت گردن ایجاد و موجب خارش، التهاب و قرمزی پوست می ‌شود.

استخر

پوست و شنا

کلر آب استخر می ‌تواند باعث ابتلا به اگزماهای شدید پوستی، خشکیشدید پوست و گاهی اوقات ریزش مو شود. بنابراین لازم است پیش و پس از رفتن به استخر، زیر دوش، بدن کاملا شسته شود و پس از استخر از کرم هایمرطوب کننده استفاده کرد.

پوست و ورزش

نکات بهداشتی که در استفاده از وسایل ورزشی در سالن ‌ها باید مورد توجه قرار گیرد:

* جنس روکش بیشتر وسایل ورزشی از جنس نایلون است و رطوبت و عرق روی آن باقی می ‌ماند که می ‌تواند باعث ایجاد قارچ و لک روی پوست شود. بنابراین پیش از استفاده از این وسایل حتما باید دوش گرفت سپس برای استفاده از این وسایل، حوله جداگانه‌ ای روی آن انداخت.

* استفاده از حوله خشک کردن بدن، بر روی وسایل ورزشی باعث می ‌شود که افراد از خود، بیماری قارچی بگیرند. علاوه بر آن، پس از ورزش باید سریع دوش گرفت و بدن خود را با مواد شوینده ‌ای شست و شو داد که از سوی پزشک یا داروخانه توصیه شده است. 

پوست و آفتاب

دکتر جواد جعفری اقدم، عضو هیات علمی دانشگاه از مشکل آفتاب سوختگی به عنوان یکی از عوامل تضعیفسیستم ایمنی بدن نام می برد و می گوید: سوختگی با آفتاب، میزان گلبول سفید بدن را کاهش می دهد. زیرا گلبول‌ های سفید که در مویرگ ‌ها قرار دارند توسط اشعه ماوراء بنفش موجود در نور خورشید از بین می ‌رود.

پیشگیری از آفتاب ‌سوختگی

1- از مواجه شدن غیر ضروری در آفتاب خود داری کنید.

2- حداکثر تابش اشعه ماورائ بنفش بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است. در این ساعات در محیط های بسته به سر برید و اگر در محیط بیرون هستید در سایه باشید زیرا سایه می تواند تا 50 درصد باعث کاهش اثرات اشعه ماورائ بنفش شود.

* در روزهای ابری هنوز اشعه ماورائ بنفش وجود دارد و ممکن است آفتاب سوختگی رخ دهد.

* با بالا رفتن در ارتفاعات، شدت اشعه ماورائ بنفش افزایش می یابد. با افزایش ارتفاع هر 300 متر، 4 تا 5 درصد شدت آن افزایش می یابد. بنابراین به کسانی که به کوه نوردی می روند توصیه می شود با توجه به این نکته از کرم های ضد آفتاباستفاده کنند.

محافظت در برابر نور خورشید

* از گرفتن حمام آفتاب و برنزه کردن پوست باید پرهیز کرد.

* از رفتن به سالن های مخصوص برنزه کردن و استفاده از اشعه های مصنوعی نیز باید خود داری کرد. در صورتی که خیلی تمایل به برنزه شدن دارید می توانید از کرم های مخصوص برنزه کردن استفاده کنید تا ضمن محافظت ازاشعه آفتاب، رنگ دلخواه تان را نیز به دست آورید.

3- از ضد آفتاب ها به شکل صحیح استفاده کنید:

* پوست باید تمیز و خشک باشد.

* یک ربع تا نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده شود.

* مقدار ضد آفتاب باید کافی باشد؛ 2 میلی گرم به ازائ هر سانتی متر مربع و یا یک بند انگشت برای کل صورت.

* هر 2 تا 4 ساعت، بسته به نوع ضد آفتاب، بایستی تکرار شود.

* ضد آفتاب باید روی کل نواحی در معرض نور مانند: صورت، پشت گردن و گوش ها و پشت دست ها مالیده شود.

* در زمان های شنا در استخر های رو باز از ضد آفتاب های واتر پروف یا مقاوم به آب استفاده شود. مدت دوام این ضد آفتاب ها 80 دقیقه است.

4-  از پوشش مناسب استفاده کنید:

* لباس می تواند به عنوان یک عامل محافظت کننده از آفتاب باشد.

* لباس هایی که بافتی فشرده دارند و لباس های ضخیم محافظت بیشتری اعمال می کنند.

کلاه لبه دار

* آستین لباس باید بلند باشد.

* لباس خیس محافظت کمتری دارد.

* از کلاه های نقاب دار استفاده شود. لبه آن ها باید 7/5 تا 10 سانتی متر باشد.

* از دستکش برای پوشش دست ها استفاده شود.

* از عینک های آفتابی استفاده شود. این ها علاوه بر محافظت از چشم، از پوست اطراف چشم ها نیز محافظت می کنند.

مسمومیت غذایی در فصل گرما

علائم و نشانه‌ های مسمومیت غذایی بسته به علل پیدایش، تفاوت دارند؛ اما بیشتر مسمومیت ‌ها منجر به بروز یک یا چند نشانه زیر خواهند شد:

تهوع، استفراغ، اسهال آبکی، درد شکمی، بی اشتهایی، خستگی و تب.

علائم و نشانه‌ ها ممکن است در عرض چند ساعت پس از خوردن مواد غذایی آلوده یا حتی چند روز بعد شروع شوند.

عوارض

‌شایع ‌ترین عارضه مسمومیت، کم ‌آبی بدن(از دست دادن شدید آب، املاح و مواد معدنی ضروری) است.

‌مسمومیت غذایی در اکثر موارد به خودی خود در عرض 48 ساعت بهبود می ‌یابد؛ اما برای داشتن حسی بهتر نکات زیر را رعایت کنید:

* به معده خود استراحت دهید و خوردن و آشامیدن را برای چند ساعت متوقف کنید.

* سعی کنید تکه ‌ای یخ را مکیده یا آب کافی بنوشید.

* پس از بهبود نسبی، به تدریج شروع به خوردن و نوشیدن کنید و از غذاهایی که هضم آن ها ساده ‌تر است شروع کنید. اگر تهوع شما برگشت، دوباره خوردن را قطع کنید.

* بیماری و کم ‌آبی بدن، باعث خستگی و ضعف شما می ‌شود پس استراحت را فراموش نکنید.

مقابله و پیشگیری

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس این کارها را فراموش نکنید:

دست‌ ها، ظروف و سطوح مربوط به مواد غذایی را مرتب بشویید.

مواد غذایی منجمد

* مواد غذایی خام را جدا از مواد آماده مصرف، نگهداری کنید.

هنگام خرید، آماده کردن غذا یا نگهداری آن ها، گوشت، مرغ و ماهی را جدا از مواد غذایی دیگر نگه دارید.

پخت غذاها باید در درجه حرارت مطمئن صورت گیرد. عوامل بیماری زا اغلب در دمایی بین 63 تا 74 درجه سانتی‌ گراد از بین خواهند رفت.

* غذاهای فاسد شدنی را بی‌ درنگ در یخچال یا فریزر قرار دهید. اگر ماده غذایی ‌ای را قرار نیست طی دو روز آینده مصرف کنید حتما در فریزر قرار دهید.

* مواد غذایی منجمد را در دمای اتاق قرار ندهید. امن ‌ترین شیوه برای آب کردن یخ غذاها، استفاده از یخچال یا مایکروویو(انجمادزدایی) است. ریختن آب سرد روی غذا نیز شیوه‌ ای مطمئن خواهد بود.

* ‌این نکته را همیشه به یاد داشته باشید؛ اگر به سلامت غذایی اطمینان ندارید، آن را مصرف نکنید.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

منابع:

ایسنا

مهر

وب سایت دکتر محمد علی نیلفروش زاده

جام جم

پنجره بازدید : 58 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

آشنایی با روش تهیه‌ی کوکوی مرغ با سبزیجات

 


کوکو از آن دسته غذاهایی است که هم زود آماده می‌شود و هم همه‌ی افراد خانواده معمولا دوستش دارند. با ما همراه باشید...

 

کوکوی مرغ

 

مواد اولیه:

سینه مرغ                                   300 گرم

روغن مایع                                   3/2 پیمانه

نمک و فلفل                               به میزان لازم

زعفران دم کرده                          یک قاشق سوپ‌خوری

سیب‌زمینی ریز خرد شده            دو پیمانه

زردچوبه                                      نصف قاشق مرباخوری

پیاز ریز خرد شده                         نصف پیمانه

فلفل دلمه‌ای رنگی خرد شده      دو پیمانه

پیازچه با ساقه خرد شده             نصف پیمانه

جعفری خرد شده                       نصف پیمانه

ماست                                       نصف پیمانه

آرد                                             دو قاشق سوپ‌خوری

تخم‌مرغ                                     پنج عدد

 

طرز تهیه:

* سینه مرغ را نگینی خرد کرده و با دو قاشق روغن مایع و نصف قاشق مرباخوری نمک، زردچوبه و کمی زعفران مخلوط می‌کنیم و به مدت سه ساعت در یخچال می‌گذاریم. سیب‌زمینی را با مقداری روغن سرخ نموده، نمک و زردچوبه اضافه می‌کنیم و از روی حرارت بر می‌داریم و در صافی می‌ریزیم تا روغن اضافی آن گرفته شود.

 

* سه قاشق سوپ‌خوری روغن را داخل تابه ریخته، پیاز را اضافه می‌کنیم و روی حرارت متوسط تفت می‌دهیم تا نرم و شفاف شود (سرخ نشود) مرغ را اضافه کرده، دو دقیقه با حرارت متوسط تفت می‌دهیم. نیمی از فلفل دلمه‌ای خرد شده را نیز افزوده و یک دقیقه دیگر تفت می‌دهیم. تابه را از روی حرارت برداشته، پیازچه و جعفری را اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا مواد سرد شوند سپس سیب‌زمینی را اضافه می‌کنیم.

 

* فر را با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم. پنجره فر را در طبقه وسط قرار می‌دهیم. یک تابه گرد به قطر 23 سانتی‌متر (یا مستطیل به ابعاد 15 تا 20سانتی‌متر) را چرب می‌کنیم.

 

* ماست را با آرد و نوک قاشق نمک و چهار عدد تخم‌مرغ مخلوط کرده با همزن زده با مواد مخلوط نموده و در تابه می‌ریزیم. روی آن را صاف کرده و در تابه را با فویل پوشانده، داخل فر قرار می‌دهیم. پس از 15 دقیقه کوکو را از فر خارج نموده و یک عدد تخم‌مرغ باقیمانده را با چنگال زده، روی کوکو می‌ریزیم و با باقی فلفل دلمه‌ای خرد شده تزیین می‌کنیم و دوباره به مدت 20-15 دقیقه بدون فویل در فر قرار می‌دهیم تا بپزد. سپس کوکو را در ظرف مورد نظر سرو می‌کنیم.

 

پنجره بازدید : 53 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

شیر بوی سیر را از بین می‌ برد

سیر و شیر

محققان می ‌گویند: در صورتی که شما نگران بوی سیر هستید، می‌ توانید با نوشیدن یک لیوان شیر، این بو را تا حد زیادی از بین ببرید.

به گزارش بی ‌بی‌ سی، محققان این تحقیق از دانشگاه اوهایو می‌ افزایند: در آزمایش‌ های انجام شده که با سیر پخته یا خام ادویه زده شده انجام گرفت، مشخص شد که شیر به ‌طور قابل توجهی سطح سولفور( ماده ‌ای که باعث ایجاد بوی تند در سیر می ‌شود) را کاهش می ‌دهد.

محقق ارشد این تحقیق نیز در مجله علوم تغذیه دانشگاه اوهایو نوشت که آب و چربی باعث از میان رفتن بوی بد سیر در تنفس افراد می ‌شود.

به گفته ی این محققان نوشیدن همزمان شیر و خوردن سیر تأثیر بسیار بیشتری در از بین بردن بوی بد دهان دارد و نوشیدن شیر پس از خوردن سیر تاثیر کمتری در این زمینه بر جای می‌ گذارد. بر همین اساس شیر پُرچرب در مقایسه با شیر کم‌ چرب نتایج بهتری در این زمینه به همراه خواهد داشت.

البته راه‌ های دیگری نیز برای از بین بردن بوی بد سیر پس از مصرف آن وجود دارد. از جمله محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده ‌اند که می ‌توان با مصرف عسل، جعفری و کاهو پس از خوردن سیر تا حد زیادی بوی بد این ماده را در بازدم از بین برد. سیر با نام علمی آلیوم ساتیووم (Allium sativum) گیاهی است از راسته مارچوبه ‌ای ‌ها، از تیره پیازها که در اصطلاح علمی به آن آلیسین نیز می ‌گویند. سیر دارای فواید بسیاری برای جسم و سلامت انسان است.

سیر

خواص سیر

در تحقیقات آزمایشگاهی آلیسین و ترکیبات وابسته به آن، ماده ردوکتاز را مهار می‌ کند. این ماده در ساخت کلسترول نقش دارد. همچنین چندین آزمایش پزشکی نشان داد که سیر باعث کاهش چربی خون می‌ شود. سیر از گرفتگی عروق نیز جلوگیری می ‌کند.

همچنین در بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند باعث کاهش تشکیل کلسترول در سلول‌ های آئورت می‌ شود. امروزه گیاه سیر در قالب مشتقات گوناگون و به شکل انواع قرص‌ ها و روغن‌ ها ارائه می‌ شود.

سیر در کاهش فشار خون نیز مؤثر است به‌ طوری که فشار سیستولیک خون را به میزان 7/7 ‌میلی ‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به ‌میزان 5 ‌میلی ‌متر جیوه کاهش می ‌دهد.

خوردن سیر مجاری تنفسی و خون را پاک می ‌کند و با این کار از شدت و تنگی نفس کاسته شده و گاهی موجب درمان کلی آن می‌ شود. این ماده بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می‌ کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکروب دارد. سیر، پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده‌ ها را از عفونت ‌ها پاک می ‌کند به ‌خصوص در اطفال و با این خصوصیت به مثابه سپری مقابل بیماری‌ های تیفوئید، دیفتری، سیاه سرفه و خروسک عمل می‌ کند.

سیر برای درمان نسیان و فراموشی هم مفید است. این ماده خوراکی باعث از بین رفتن کدورت ذهن نیز می ‌شود. گذاشتن سیر پخته طی چندین روز روی میخچه و زگیل باعث رفع آن ها می ‌شود.

البته سیر مانند سایر مواد خوراکی پُر فایده، عوارض جانبی نیز دارد. زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی و در موارد نادر منجر به خونریزی می ‌شود.

علاوه بر این سیر برای بیماران مبتلا به مرض قند(دیابت) اثر شفابخش داشته و قند خون را ‌کاهش می دهد. اثر سمی نیکوتین حاصل از دود سیگار را برطرف می ‌کند. چنانچه افرادی که به کشیدن سیگار عادت دارند، به‌علت مصرف نیکوتین دچار ناراحتی‌ های هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سیر احساس بهبودی می ‌کنند.

سیر همچنین عرق بدن و خون قاعدگی را زیاد می ‌کند. مداومت در مصرف سیر به ‌تدریج باعث ریختن موی سفید و روییدن موی سیاه می ‌شود.

اگر سیر پخته را با شیر مخلوط کرده و از آن مرهم تهیه کنند و در محل آبسه (دمل) قرار دهند، برای گشودن هر نوع آبسه و حتی آبسه دندان مفید است. اگر مخلوط سیر با سرکه را بر پوست بمالند، ورم اعضا را بر طرف می‌ کند.

سیر همچنین، یک داروی ضد‌کرم است و برای درمان بیماری تصلب شرائین به کار می ‌رود. همان‌ گونه که در تحقیق اخیر به آن اشاره شد، به خاطر بوی نامطبوع سیر بهتر است به‌ طور کامل آن را خرد و در شیر حل کنید. این محلول برای درمان فشارخون بالا، تصلب شرائین، ناراحتی ‌های گوارشی و التهاب مخاط ریه‌ ها مفید است.

عوارض مصرف بی‌ رویه سیر

‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد اما بیمارانی که از داروهای ضد‌انعقاد خون مثل آسپیرین استفاده می ‌کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می ‌شود. ‏از این ‌رو افرادی که جراحی می‌‌ کنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند زیرا زمان خون ریزی را ‏طولانی‌ تر می ‌کند. ‏

چنانچه در مصرف سیر، مراعات سن و مزاج و فصل نشود، مخصوصا در مصرف سیر خام زیاده ‌روی شود، برای دستگاه تنفسی و بیماری بواسیر مضر است.

زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکنند.‎

تاریخچه سیر

سنگ نوشته‌ ای که بر یکی از سنگ‌ های اهرام مصر درباره خواص طبی و درمانی سیر باقی مانده آشکار می ‌کند که هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می ‌کردند یک پر سیر می‌ خوراندند تا آن ها در مقابل بیماری مصون بمانند. آن ها معتقد بوده ‌اند سیر می ‌تواند به آن ها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی، دل و جرات بخشد.

یونانی‌ ها، بر خلاف مصریان هر که را که بوی سیر می ‌داد از معابد بیرون می ‌انداختند. با وجود این، عجیب این است که ورزشکاران یونانی پیش از مسابقات المپیک یک دوره طولانی سیر مصرف می‌ کردند.

همشهری
پنجره بازدید : 61 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

سیر برای فکر، معده، روده و ...

 


سیر، حاوی فسفر بالا ( 428 میلی‌گرم) بوده و برای فعالیت‌های فکری خصوصاً در کودکان بسیار مناسب است.

 

سیر

 

همه ماجرا، زیر سر «خئوپوس» بود! او که یکی از پادشاهان سلسله چهارم مصر باستان بود، دستور داد تا تصویر یک «حبه سیر» را روی هرم «جیزه» طراحی کنند. از همان جا بود که سیر، گل سر سبد سبزی‌ها شد! روی یکی از سنگ نوشته‌های به دست آمده از اهرام مصر این طور نوشته شده که هر روز صبح به کارگرانی که عهده‌دار ساخت «اهرام ثلاثه» بوده‌اند، یک حبه سیر می‌دادند تا در مقابل بیماری‌ها، بیمه شده و بتوانند با سلامت کامل، اهرام را برپا کنند اما یونانی‌ها نقطه مقابل مصری‌ها بودند.

به این معنا که هر فردی را که سیر می‌خورد، به سرعت از معبد بیرون می‌انداختند!

اما جالب است بدانید قهرمانان یونانی، پیش از شروع مسابقات ورزشی، یک دوره سیر خوری داشتند. سیر بین یونانی‌ها، مصری‌ها و چینی‌ها، سبزی ویژه‌ای است.

 

سیر از خاندان مارچوبه‌ای‌ها

سیر، سبزی‌ای است از راسته مارچوبه‌ای‌ها، از تیره پیازها و سیرها؛ به همین دلیل هم به لحاظ تغذیه‌ای و تا حدی بو، شباهت زیادی بین «سیر» و «پیاز» وجود دارد.

آن چه که ما می‌خوریم، در واقع ریشه گیاه است. این ریشه که بلندای بخش بیرونی آن به 40 سانتی‌متر می‌رسد، حاوی 5 تا 12 قطعه سیر است. این دانه‌ها در پوسته نازکی به رنگ سفید مایل به خاکستری پیچیده شده‌اند. سیر انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها سیر آمریکایی و سیر تاهیتی است.

 

سیر و کودکان

سیر، حاوی فسفر بالا ( 428 میلی‌گرم) بوده و برای فعالیت‌های فکری خصوصاً در کودکان بسیار مناسب است.

سیر جزء خانواده سبزی‌ها محسوب شده و به دو صورت خام و پودر مصرف می‌شود.

مقدار انرژی موجود در 100 گرم سیر خام 150 کیلوکالری است در حالی که پودر آن 320 کیلوکالری دارد.

سیر حاوی 16 درصد پروتئین بوده و به خاطر وجود این پروتئین‌ها مکمل بسیار خوبی برای غذای کودکان بالای یک سال محسوب می‌شود.

مصرف عصاره سیر، دفعات اسهال و میزان تب را از روز دوم به بعد به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد

 

 

سیر حاوی پتاسیم قابل توجهی به میزان 400 میلی‌گرم است در حالی که پودر آن حاوی 1100 میلی‌گرم پتاسیم است و به همین علت سیر می‌تواند ماده اعجازانگیز در بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب شده و کمک شایانی به کارکرد خوب قلب کند.

 

اسیدهای آمینه موجود در سیر و پودر سیر از نوع اسیدهای آمینه شاخه‌دار به مقدار بسیار بالایی بوده و این اسیدهای آمینه در عضله سازی و رشد موثر است. همچنین برای کودکان و ورزشکاران ارزش بسیار بالایی دارد.

سیر به دلیل مواد موثر در آن می‌تواند خاصیت کاهش دهندگی کلسترول و چربی خون، اثر بر عروق و کاهش فشار خون و همچنین خواص آنتی باکتریال داشته باشد. آنتی اکسیدان ‌های موجود در سیر قابل توجه بوده و می‌تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها موثر باشد.

 

تأثیر عصاره سیر بر اسهال التهابی کودکان

مصرف عصاره سیر برای بهبود علائم اسهال التهابی کودکان سودمند است. گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شاهد و تبریز، تأثیر عصاره سیر را بر اسهال التهابی 40 کودک بررسی کردند.

پژوهشگران عصاره سیر را به میزان 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز و به مدت 5 روز به کودکان مورد بررسی، تجویز کردند.

بر پایه این بررسی که مشروح آن در مجله دانشور منتشر شد، مصرف عصاره سیر، دفعات اسهال و میزان تب را از روز دوم به بعد به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد. همچنین این بررسی نشان می‌دهد، در روز چهارم بی اشتهایی و میزان گلبول سفید مدفوع که نشانه ای از عفونت است کاهش می‌یابد. عصاره سیر یک داروی موثر گیاهی در بهبود علائم اسهال التهابی است.

بیماری‌های اسهال از علل مهم تأخیر رشد جسمی و مرگ زودرس کودکان در تمام کشورهای دنیا به شمار می‌روند.

در مناطقی از جهان که اسهال شایع است، کودکان کم سن تر از 5 سال بیش از 15 درصد روزهای زندگی خود را به اسهال مبتلا هستند.

سیر

 

 

کاهش سرطان معده با مصرف سیر 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیبات مفید در سیر می‌تواند از تشکیل مواد سرطان زا در بدن جلوگیری کند که این اثر بخشی در معده و روده بیشتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می‌کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می‌شوند.

بر اساس این تحقیق، مصرف 5 تا 18 گرم سیر معادل 2 تا 5 قطعه کوچک از سیر خام یا پخته در هفته برای پیشگیری از سرطان موثر است. همچنین مصرف سیر برای سلامت قلب نیز مفید است.

 

 

سیر درمانی با روشی ابداعی و بدون بو (یک‌بار در روز)

طریقه و میزان مصرف:

یک حبه سیر جنوب (به اندازه یک کپسول 500 میلی گرم) را له کرده و روی زبان قرار دهید و بلافاصله دو لیوان آب خنک بنوشید (یا یک لیوان آب خنک + یک لیوان شیر گاو خنک یا عرق کاسنی یا شاه تره خنک – برای کسانی که گرم مزاج هستند و به سیر حساسیت دارند)

زمان مصرف:

نیم ساعت قبل از صرف غذا (به خصوص صبحانه) 

 

سیر به عنوان آنتی بیوتیک 

 سیر یک نوع آنتی بیوتیک با کاربرد گسترده می‌باشد. تعداد زیادی از انواع باکتری‌ها از جمله گرم مثبت و گرم منفی را از بین می‌برد. (این دو دسته از باکتری‌ها هر کدام دارای انواع مختلف پوشش هستند)

بسیاری از آنتی بیوتیک ها دارای طیف گسترده هستند و اما بعضی‌ها مانند پنی‌سیلین فقط یکی از دو گروه باکتری‌های فوق‌الذکر را می‌کشد.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می‌کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می‌شوند

 

 

سیر گسترده‌ترین طیف آنتی‌بیوتیکی را دارا می‌باشد که ما می‌شناسیم. سیر ضد باکتری، قارچ، انگل، تک یاخته و ویروس می‌باشد. پژوهشگران حتی دریافته‌اند که عصاره سیر خام روی موش‌های صحرایی از آنتی بیوتیک معمولی مۆثرتر است.

 

خوردن سیر خام باکتری‌های عفونی روده‌ها را مستقیماً معدوم می‌کند.

 

بهترین طریق خوردن سیر به عنوان آنتی بیوتیک کدامند؟

بدون تردید سیر تازه خام به انواع دیگر آن مزیت دارد، چرا که حرارت دادن از خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن می‌کاهد. پودر سیر یا کپسول‌های سیر یا کلاً فاقد اثرات آنتی‌بیوتیکی بوده و یا خیلی کم اثر دارند.

پژوهشگران چینی دریافتند که اثر آنتی‌بیوتیکی روغن سیر بعد از بیست دقیقه جوشاندن کاملاً از بین می‌رود. دیگر پژوهشگران نیز به این نتیجه رسیده‌اند که خاصیت آنتی‌بیوتیکی سیری که در انبار نگهداری می‌شود به تدریج کاهش می‌یابد.

بسیاری از اثرات دارویی سیری که حرارت داده شده و در غذا پخته می‌شود (به جز اثر آنتی‌بیوتیکی آن) باقی می‌ماند. ضمناً سیر را بایستی خرد کرد و یا آن را له کرده و خورد.

 بریدن سیر باعث از بین رفتن اثر آنتی‌بیوتیکی سیر و واکنش شیمیایی می‌باشد.

 

اشکال دلخواه با اثر آنتی‌بیوتیکی سیر عبارتند از:

1- خیساندن سیر در اتانل: سیر خرد شده یا له شده که رویش را اتانل گرفته و یک شب مانده باشد.

2- سیر در سرکه: به همان نحو بالا و به کار بردن سرکه به جای اتانل.

3- سیر و عسل: به ترتیب بالا و استفاده از عسل و بدون افزودن آب، که به یک شربت سرفه با آنتی بیوتیک قوی تبدیل می‌شود.

4- سیر و آب هویج: سه حبه سیر را در شش انس آب هویج ریخته و آن را برای مدت چهار تا شش ساعت در جایی قرار داده و بعد میل کنید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


 

منابع:

گیاهان داروئی شوشتر

ایسنا

همشهری

سلامت نیوز

پنجره بازدید : 53 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

چرا رنگ دو چشم بعضی از افراد با هم متفاوت است؟

 

به طور كلی رنگ چشم بستگی به مقدار ماده ای به نام ملانین دارد. ملانین رنگدانه ی قهوه ای تیره است كه در عنبیه افراد وجود دارد. چشم آبی نشان دهنده میزان كم ملانین است، در حالی كه چشم قهوه ای حاوی مقدار زیادی از این ماده است. در نتیجه انسانهایی كه پوست و موی تیره دارند ، دارای مقدار زیادی ملانین هستند، بنابراین استعداد داشتن چشم قهوه ای را دارند ولی افرادی كه مو و پوست روشن دارند مقدار كمی از این رنگدانه دارند و رنگ چشم اكثر آنها روشن است.

به همین علت است كه بیشتر نوزادان با چشم آبی به دنیا می آیند ولی به مرور زمان وقتی بدن آنها شروع به تولید ملانین می كند ، رنگ چشم آنها هم عوض می شود.

 

وقتی كه یك انسان مقدار متفاوتی ملانین در هر یك از عنبیه هایش باشد، رنگ دو چشم او متفاوت خواهد بود.

 Chromia IridisHetero( اصطلاح علمی برای داشتن رنگ چشم های متفاوت در یك جاندار) تقریباً در انسانها نادر ، ولی در بسیاری از حیوانات مثل اسب، گربه و بعضی از نژادهای سگ رایج است.

این خصوصیت ( داشتن دو رنگ چشم متفاوت در یك فرد) نتیجه تغییرات در یكی از ژنهایی است كه رنگ چشم را كنترل می كنند كه می تواند ارثی باشد. البته صدمات و یا بعضی از داروهای خاص در افزایش و یا كاهش مقدار رنگدانه ها در یكی از عنبیه ها تاثیر می گذارد و یا حتی بعضی از سندرم ها مانند:Syndrome Waardendurg می تواند باعث بروز این خصوصیت درفرد شود. البته درحالیكه گروهی از این افراد از لنزهای رنگی برای تطابق دو چشم خود استفاده می كنند، عده ای دیگر به این خصوصیت بارز خود می بالند!

پنجره بازدید : 62 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

چشم‌هایتان هم باید ورزش كنند

ورزش چشم ها

پوست اطراف چشم نازك‌ترین و شكننده ‌ترین پوست در تمام سطح بدن است و با توجه به این كه هنگام صحبت‌كردن با دیگران، چشم‌ها كانون توجه محسوب می‌شوند، چین و چروك‌های اطراف آن به‌عنوان بزرگ ‌ترین علت پیری چهره شناخته شده‌اند.

كیست‌های زیر چشمی نیز صدمه زیادی به چهره فرد وارد می‌كند و باعث ایجاد قیافه‌ای آشفته و پریشان می‌شود.

ورزش‌های مخصوص چشم می‌تواند كمك زیادی به چشم‌های پف‌آلود كند. افتادگی پلك‌ها نیز با تمرین‌های مؤثر و ورزش‌های ضد پیری چشم، تا حد زیادی برطرف می‌شود.

 

تمرین شماره 1

دو طرف سر خود را - در قسمت گیجگاه – به آرامی با دو انگشت فشار دهید تا عضلات آن كشیده شوند و در همین حال، مرتبا چشم‌ها را باز و بسته كنید. این كار را 5 بار تكرار كنید.

 

تمرین شماره 2

در حالی‌كه چشم‌هایتان بسته و آرام است، به صورت قائم بنشینید. همان‌طور كه پلك چشم‌ها در تمام طول مدت ورزش بسته است، اول به پایین نگاه كرده و بعد تا جایی كه ممكن است به بالا نگاه كنید. این حركت را 10 بار انجام دهید.

 

تمرین شماره 3

با چشم‌های بسته و آرام، راست بنشینید. همان‌طور كه چشم‌ها را در تمام طول تمرین بسته نگه داشته‌اید، ابروها را تا جایی كه می‌توانید، بالا ببرید و پلك چشم‌ها را تا حد ممكن به سمت پایین بكشید. در همین حالت بمانید و تا 5 بشمارید. استراحت كنید و این ورزش را5 بار تكرار كنید.

 

تمرین شماره 4

با چشم‌های باز و آرام، به صورت راست بنشینید. پلك بالای چشم‌ها را تا نیمه ببندید و در همین حال، ابروهایتان را به سمت بالا ببرید. بعد چشم‌ها را كاملا باز كنید تا سفیدی چشم‌ها در قسمت بالایی عنبیه دیده شود.

 

تمرین شماره 5

مثل سه حركت قبلی، راست بنشینید و در حالی‌كه چشم‌هایتان باز است، سرتان را صاف نگه دارید. همان‌طور كه سرتان را مستقیم نگه داشته‌اید، اول به بالا و بعد به پایین نگاه كنید. این حركت را 10بار تكرار كنید. حالا بدن و سرتان را در حالت قبلی حفظ كنید و این بار، به چپ و راست نگاه كنید. این حركت را نیز 10 بار انجام دهید.

منبع: همشهری

پنجره بازدید : 76 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

آیا چشم های شما نفس می کشند؟!

 

بله! چشم های ما مثل همه جای بدن ما نیاز به سوزاندن مواد غذایی دارند که توسط رگ های خونی به چشم  می رسند و برای این کار، یعنی برای سوزاندن مواد غذایی، نیاز به اکسیژن داریم. این در حالی است که قرنیه، یعنی جلویی ترین قسمت چشم یا به عبارتی همان قسمت گنبدی شکلی که در جلوی چشم ما قرار دارد، و لنزهای طبی را روی آن قرار می دهیم، باید همیشه شفاف باشد تا بتوانیم همه جا را ببینیم. برای اینکه قرنیه شفاف بماند، لازم است که رگ های خونی در قرنیه شفاف بماند، به همین علت، قرنیه بدون رگ است و امکان دریافت اکسیژن از خون را ندارد. جالب است بدانیم که : قرنیه چشم ما اکسیژن را مستقیم از هوا دریافت می کند و شاید تنها جای بدن باشد که قادر به استفاده کردن از اکسیژن موجود در هوا است. بله! چشم های ما نفس می کشند، آن هم به معنای حقیقی این عبارت!

 

اگر لنز مصرف کنید چطور؟ آیا باز هم چشم شما نفس می کشد؟

پاسخ این سؤال بستگی دارد به این که چه نوع لنزی را مصرف می کنید. اگر لنز شما از نوع نرم معمولی کم آب است، میزان اکسیژنی که به چشم شما می رسد، ابداً کافی نیست. دقت کنید که لنزهای معمولی کم آب تا چند سال پیش برای مصرف در ساعاتی که چشم ها باز هستند، مورد تأیید بودند، ولی امروزه اعتقاد دانشمندان بر این است که میزان اکسیژن مورد نیاز چشم خیلی بیشتر از آن چیزی است که در گذشته فکر می کردیم. لنزهای نرم معمولی که کمتر از 55 درصد آب داشته باشند، چشم را با کمبود اکسیژن مواجه می کنند، حتی در ساعاتی که چشم ها باز هستند!

 

منظور از لنز نرم معمولی کم آب چیست؟

لنزهای نرم معمولی، از جنس ماده ای هستند که اصطلاحاً هما (HEMA) نامیده می شود. این ماده نوعی پلاستیک مخصوصی شبیه اسفنج ظرفشویی است و می تواند مقداری آب جذب کند. در واقع لنزهای نرم معمولی همگی از پلاستیک های اسفنجی ( پفکی ) ساخته می شوند و این پلاستیک ها را اصطلاحاً پلاستیک های هایدروژل می نامند.

 

جذب شدن آب به درون این ماده پلاستیکی به دو علت مهم است:

نرمی لنز به علت وجود آب در لنز است، وجود آب در لنز باعث می شود مقداری اکسیژن در آب لنز حل شود و اکسیژن از لنز عبور کند و به چشم برسد.

این نوع لنزها را که به واسطه وجود آب در بافتشان، اکسیژن را عبور می دهند، لنزهای نرم معمولی می نامیم. نوع جدیدتری از لنزهای نرم نیز وجود دارد که در آنها اکسیژن برای عبور کردن از لنز نیازی به وجود آب ندارد. در این لنزها، ماده ای به نام سیلیکون عامل عبور دهنده اکسیژن است و نیازی به آب برای عبور کردن اکسیژن نیست. با این وجود، در ترکیب ماده سازنده این لنزها نیز مقداری آب قرار می دهند تا لنز نرم بماند و به چشم نچسبد. این نوع لنزها را لنزهای نرم سیلیکون هایدروژل می گویند. این لنزهای نرم، معمولی نیستند و اگر کم آب باشند اکسیژن بیشتر را عبور می دهند.

 

صورت مسئله

 

لنزهای نرم غیرمعمولی (سیلیکون هایدروژل)، فعلاً در دسترس عموم مردم نیستند و روش مصرف بخصوصی دارند که باید به تدریج در ایران معرفی شوند. لنزهای معمولی کم آب، مانع از تنفس طبیعی چشم می شوند. کمبود اکسیژن در چشم باعث ترشح دو نوع اسید در داخل قرنیه می شود (اسید لاکتیک و اسید کربنیک)؛ با ترشح این دو اسید، لایه های داخلی قرنیه آسیب می بینند. مهمترین آسیب ها را داخلی ترین لایه قرنیه (آندوتلیوم)، متحمل می شود. آسیب های وارد شده به این لایه، غیرقابل ترمیم و غیرقابل درمان است! کسانی که از لنزهای نرم معمولی کم آب استفاده می کنند. مبتلا به نواقص غیرقابل جبران در داخلی ترین لایه قرنیه می شوند که در کوتاه مدت (چند سال) نه درد دارد و نه ناراحتی، ولی در درازمدت (معمولاً بین پنج تا ده سال بعد از بروز آسیب)، باعث غیرقابل تحمل شدن لنز و حتی بروز اختلالات بسیار جدی در قرنیه می شود.

 

راه حل چیست؟ آیا واقعاً باید تمام لنزها را دور انداخت؟

خیر، فقط بعضی از لنزها را باید دور انداخت. مطلقاً نیازی به تکرار کردن جمله غلط و کاملاً نادرست «لنز مضر است و باعث نابینایی می شود» نیست. لنز وسیله ای است کاملاً بی خطر، البته اگر روش مصرف آن را به درستی بدانیم و رعایت کنیم. فراموش نکنیم که استفاده از لنز برای برخی افراد کاملاً ضروری است و صرفاً جنبه زیبایی ندارد و برای عده ای هم استفاده از کنتاکت لنز به معنی طبیعی زندگی کردن است. اگر مایل به استفاده از لنزهای نرم هستید تنها کاری که باید بکنید این است که از لنزهای دارای آب بیشتر (بیش از 55 درصد و ترجیحاً بیش از 70 درصد) استفاده کنید. لنزهای پر آب لطیف تر هستند و برای همین دوام کمتری دارند و معمولاً به صورت فصلی یا حتی یک ماهه مصرف می شوند ولی در عوض برای تنفس چشم در ساعات بیداری، کاملاً مناسب هستند.

 

نتیجه

واقعاً وقت آن رسیده که ... قبول کنیم که مردم از مصرف لنز دست برنداشته اند، چون به این وسیله نیاز دارند، پس سعی کنیم روش های صحیح مصرف لنز را بیاموزیم و در رعایت بهداشت لنز کوشا باشیم. به مصرف لنزهای دارای بیش از 55 درصد آب و ترجیحاً بیش از 70 درصد آب روی آوریم؛ سعی کنیم مصرف لنزهای کوتاه مدت و سیلیکون هایدروژل را هر چه سریعتر در جامعه رواج دهیم.

توجه کنید که چشم های شما گرانبهاتر از لنزهای شماست و هزینه لنزهای پرآب فرق چندانی با لنزهای کم آب ندارد.

 

منبع: همشهری

پنجره بازدید : 61 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

از چشم ها مراقبت كنيم

چشم

هرگاه صحبت از بيمارى هاى خطرناك مى شود، فوراً به ياد پرفشارى خون ، كلسترول بالا ، بيمارى هاى عروق كرنر و... مى افتيم، در صورتى كه بيمارى هاى مربوط به چشم، يكى از مهم ترين عواملى است كه باعث شلوغى بيمارستان ها و كلينيك هاى پزشكى مى شود.

در اين مطلب تعدادى از بيمارى هاى شايع چشمى را كه بيشترين مورد نابينايى نيز مربوط به آنهاست، شرح مي دهيم.

• استرابيسم (Strabismus)

يكى از شايع ترين مشكلات چشم به خصوص در كودكان است كه اگر در دوران كودكى درمان نشود، به اختلال ديد دائمى منجر خواهد شد. استرابيسم يا انحراف چشم(لوچي چشم)، اختلالى است كه در آن چشم ها، وضعيت ناهمگونى نسبت به يكديگر پيدا كرده و هر كدام از چشم ها در جهات مختلف نگاه مى كنند. در استرابيسم يكى از چشم ها مستقيم نگاه كرده و چشم ديگر به سمت داخل، خارج، بالا يا پايين منحرف مى شود.

استرابيسم

استرابيسم دو نوع دارد:

انحراف داخلى چشم كه "ايزوتروپى" نام دارد و انحراف خارجى كه "اگزوتروپى" ناميده مى شود.

در نوع ايزوتروپى، انحراف چشم به سمت داخل بوده و بيشتر شيرخواران را مبتلا مى كند.

اگزوتروپى نيز در كودكان اتفاق مى افتد، زمانى كه به دور خيره مى شوند که معمولاً با بيمارى، خستگى و چرت زدن شدت مى يابد.

استرابيسم كودكان در صورتى كه به موقع درمان نشود، كاهش ديد يا آمبليوپى(تنبلي چشم) را به همراه خواهد داشت. آمبليوپى را مى توان با بستن چشم تا حد كمى درمان كرد. البته اگر درمان آن به تاخير بيافتد، كاهش ديد دائمى شده و موفقيت درمان آن تا حد زيادى كاهش مى يابد.

خشكى شديد چشم، سردرد حين فعاليت چشمى و نداشتن ديد مناسب به خصوص از يك چشم، از مهم ترين علائم استرابيسم است كه در كودكان ديده مى شود.

مهم ترين راه پيشگيرى از چنين عارضه اى معاينه چشم در طول دوره شيرخوارى و سنين قبل از مدرسه است. در غير اين صورت با پيشرفت بيمارى تنها جراحى است كه مى تواند كودك را از خطر كاهش ديد نجات دهد.

• گلوكوم (آب سياه چشم) (Glaucoma)

اين بيمارى زمانى اتفاق مى افتد كه به دليل خارج نشدن مايع زلاليه، فشار داخل چشم بالا مي رود و عصب بينايى آسيب مى بيند. گلوكوم يكى از خطرناك ترين انواع بيمارى هاى چشم است، زيرا هيچ گونه علامت خاصى ندارد و فرد هنگامى متوجه بيمارى خود مى شود كه رشته هاى عصب بينايى كاملاً از بين رفته و ديد به شدت افت پيدا کرده است.

آب سياه دو نوع دارد كه به نوع باز و بسته تقسيم مى شود:

در نوع باز، تخليه زلاليه به كندى صورت مى گيرد كه سبب تجمع آن و بالا رفتن سريع فشار داخل چشم مى شود. گلوكوم باز در ابتدا، علامت خاصى ندارد،ولى با پيشرفت بيمارى آرام آرام ميدان بينايى محدود مى شود تا اينكه در مرحله ايى،فرد ديدش را كاملاً از دست مى دهد.

گلوكوم بسته بسيار پرعلامت است. در اين نوع كه با درد چشم، تهوع، سردرد، قرمزى چشم و تارى ديد همراه است، فرد مى تواند در طول مدت كوتاه، بيمارى خود را درمان كند. البته اگر موفق به شناسايى بيمارى خود در مراحل اوليه شود.

بالا بودن سن، سابقه ابتلا به آب مرواريد، نزديك بينى و استفاده از داروهاى كورتونى از ديگر عوامل ابتلا به گلوكوم است كه بايد مورد توجه افرادى كه شرايط فوق را دارند، قرار گيرد.

• آب مرواريد(كاتاراكت) (Cataract)

آب مرواريد از نظر علمى يعنى ايجاد هر نوع كدورت در عدسى چشم. تغيير در ساختار پروتئينى چشم كه در اثر ضربه، مصرف برخى داروها، قرار گرفتن در معرض تابش مستقيم نور خورشيد و بالا رفتن سن اتفاق مى افتد، مهم ترين دليل كدر شدن عدسى چشم است.

آب مرواريد

سرعت ايجاد آب مرواريد، نزد افراد مختلف فرق مى كند و حتى ممكن است بين دو چشم متفاوت باشد. آب مرواريد هايى كه با افزايش سن ايجاد مى شوند، طى چند سال به تدريج به وجود مى آيند. ساير آب مرواريدها كه در اثر مواردى نظيربيمارى قند ، مصرف كورتون و واردشدن ضربه بروز مى كنند، به سرعت طى چندين ماه پديد مى آيند كه سريعاً نيز باعث كاهش ديد مى شوند. معاينه دقيق و ساليانه در افراد زير 50 سال و معاينه هر 6 ماه يك بار در افراد سالمند از مهم ترين راهكارهاى پيشگيرى از كاتاراكت به شمار مى رود.

• دژنراسيون ماكولا((Age-related Macular Degeneration (AMD)

يك بيمارى مزمن و پيشرونده كه در افراد مسن ديده مى شود و شايع ترين علت كورى در جهان است. در اين بيمارى، لكه زرد يا ماكولا كه قسمت حساس به نور در شبكيه چشم بوده و مسئول ديد مستقيم و كارهايى نظير خواندن، نوشتن و رانندگى است، تخريب مى شود. اين بيمارى درمان قطعى ندارد ولى با ايجاد تغييرات در رژيم غذايى و مصرف برخى از داروها مى توان از بروز آن جلوگيرى كرده يا به تعويق انداخت. پژوهش ها نشان مى دهد، مصرف مواد غذايى نظير توئين، زيگزانتين و ويتامين هاى A، C و خطر ابتلا به دژنراسيون ماكولا را تا حد زيادى كاهش مى دهد. يك سرى از تحقيقات نيز خبر از مفيد بودن ماهى در حفاظت از چشم در مقابل دژنراسيون ماكولا مى دهد.

براى پيشگيرى از بروز اين عارضه كه بيشتر در افراد مسن بالاى 65 سال ديده مى شود، موراد زير بايد رعايت شوند:

*انتخاب يك رژيم غذايى سالم كه در آن حداقل 5 واحد ميوه و سبزى خورده شود.

*مصرف ويتامين هاى آنتى اكسيدانى نظير ويتامين A، C و E كه به مقادير فراوان در اسفناج، ذرت، هويج، زرده تخم مرغ ،شير، جگر، سويا، جوانه گندم و انواع كلم يافت مى شود،

*كنترل وزن براى جلوگيرى از چاقى و بيمارى هايى نظير ديابت و فشار خون بالا،

*استفاده از عينك آفتابى و كلاه مناسب براى جلوگيرى از تابش مستقيم اشعه ماوراءبنفش خورشيد به چشم،

*معاينه مرتب و پيگير توسط چشم پزشک

بهاره مهرنژاد- روزنامه شرق
پنجره بازدید : 57 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

نزدیک بینی؛ تشخیص، پیشگیری و درمان

معاینه چشم

 

نزدیک بینی چه طور تشخیص داده می شود؟

یک آزمون ساده و معمولی چشم می تواند مشخص کند که شما نزدیک بین هستید یا خیر.

پزشک درباره ی علائم، از شما سوالاتی می پرسد و سپس چشم تان را معاینه می کند.

او با افتالموسکوپ، ته چشم شما را می بیند، فشار داخل  چشم تان را اندازه گیری می کند و با لامپ اسلیت هم، چشم شما را بررسی می کند.

ممکن است آزمایش های دیگری هم برای معاینه ی چشم شما انجام شود. لازم است کودکان به طور دوره ای و مرتب نزد متخصص چشم برده شوند تا نزدیک بینی یا هر اختلال دیگر زودتر تشخیص داده شود.

معاینه ی چشم نوزدان هم لازم است. نزدیک بینی معمولا در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی بین 8 تا 14 سالگی شروع می شود؛ به همین دلیل، این مشکل بیش تر در کودکان و نوجوانانی که به مدرسه می روند، تشخیص داده می شود. نزدیک بینی می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

آزمایش دید

پیشگیری از نزدیک بینی

با وجودی که نزدیک بینی به آسانی درمان می شود، نمی توان از آن پیشگیری یا از شدید شدن آن جلوگیری کرد. بعضی افراد فکر می کنند اگر در ابتدای تشخیص نزدیک بینی و در حالی که نمره چشم شان پایین است، از عینک استفاده نکنند، نمره چشم شان بالاتر نخواهد رفت. این تفکر کاملا اشتباه است و اگر قرار باشد نزدیک بینی آن ها بدتر شود، با عینک و بدون عینک خواهد شد و اگر نزدیک بینی شان پیشرفت نکند، ربطی به عینک نزدن شان ندارد و اگر عینک می زدند هم پیشرفت نمی کرد.

نزدیک بینی معمولاً بدتر می شود و گاهی اوقات بسیار سریع هم پیشرفت می کند.

این رشد در اکثر اوقات تا اوایل دهه ی 20 زندگی ادامه خواهد داشت. بیش تر مواقع پس از این سن، نزدیک بینی دیگر پیشرفت نخواهد کرد.

نزدیک بینی در حالت معمولی درمان قطعی ندارد و هیچ ورزش چشمی یا رژیم غذایی یا دارویی نیست که بتواند آن را علاج کند.

عینک

نزدیک بینی چطور درمان می شود؟

همان طور که گفته شد، نزدیک بینی درمان قطعی ندارد، ولی روش هایی هستند که با استفاده از آن ها نزدیک بین ها می توانند به دیدی عادی یا تقریبا عادی دست یابند. 

عینک یا لنزهای تماسی برای کنترل این عارضه مناسب هستند. با استفاده از این لنزها پرتوهای نور، روی شبکیه متمرکز می شوند و به جای این که تصویر جلوی شبکیه تشکیل شود، در جای مناسب ایجاد شده و تاری دید از بین می رود و فرد می تواند مانند افراد عادی ببیند. هر دوی آن ها ایمن و موثر هستند و ریسک شان از جراحی کم تر است و همچنین ارزان تر هستند.

بعضی از نزدیک بین ها از این که دیدشان با عینک کامل نیست و میدان دیدشان محدود است، شکایت دارند و به همین دلیل سراغ لنزهای تماسی می روند. این لنزها دید فرد را ارتقا می دهند و میدان دید او را کامل می کنند؛ ولی خطر عفونت دارند و باید مرتب تمیز و به خوبی مراقبت شوند.

جراحی هم برای تغییر دادن شکل قرنیه یا کار گذاشتن لنزهایی در چشم، برای درمان یا کاهش نزدیک بینی انجام می شود.

ادامه دارد...

 

ماهنامه ی دنیای سلامت

پنجره بازدید : 54 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

5 دلیل خوب برای مصرف بیشتر پیاز

 


شاید شما هم مانند نگارنده‌ی این متن در دوران کودکی از پیاز متنفر بوده‌اید و دیدن پیاز پخته در غذا یکی از وحشتناک‌ترین صحنه های زندگی کودکانه‌تان بوده است. اما بزرگ‌تر که می‌شویم همان پیاز نفرت انگیز به یکی از خوراکی‌های مورد علاقه مان تبدیل می‌شود.

 

پیاز

 

 

پیاز یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. بیخود نیست وقتی کودکی را پشت سر می‌گذاریم یکی از طرفداران پر و پا قرص این ماده‌ی غذایی می‌شویم. چون همین پیاز خودمان ضدسرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می‌شود، با کلسترول بالا مقابله می‌کند و غیره. با ما همراه باشید تا بگوییم این ماده‌ی غذایی چه خواصی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنید تا خواص بیشتری عایدتان شود.

 

پیاز خواص ضد سرطانی دارد

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود.

می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضدسرطانی دارند. نتایج یک پژوهش فرانسوی که روی موش‌های مبتلا به سرطان کولون انجام شده نشان می‌دهد عصاره‌ی پیاز می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد.

روش مصرف

البته که نمی‌شود مثلاً یک قابلمه پیاز بار بگذارید و میل کنید. همیشه پیاز برای طعم دار کردن خوراکی‌ها استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که پیاز سفید در مقایسه با پیاز قرمز یا زرد حاوی آنتی اکسیدان‌های کمتری است. پیاز را با مواد غذایی دیگر که سرشار از آنتی اکسیدان است مصرف کنید مثل سبزیجات رنگی.

پیاز را به صورت خام یا پخته وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید؛ اما توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از اندازه استفاده نکنید.

 

پیاز با کلسترول مقابله می‌کند

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی‌اکسیدانی و امگا 3های موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا3های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می‌کند. تری گلیسیریدها چربی‌هایی هستند که بدن به عنوان انرژی از آن‌ها استفاده می‌کند.

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود

 

 

هنوز به طور دقیق ارتباط بین تری گلیسیرید و کلسترول مشخص نشده است اما متخصصان بر این باورند زمانی که میزان تری گلیسیرید بالا می‌رود میزان کلسترول خوب کاهش می‌یابد و به این ترتیب کلسترول بد خطرناک‌تر شده منجر به بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود.

 

روش مصرف

برای استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها از پیاز قرمز یا زرد استفاده کنید. می‌توانید از پیاز خام برای تهیه‌ی انواع سالادها استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید پیاز را بپزید و یا سرخ کنید از روغن زیاد استفاده نکنید. پیاز خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. پخت و پز میزان آنتی اکسیدان‌های این ماده‌ی غذایی را به میزان کم کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که پیاز به تنهایی معجزه نمی‌کند. زمانی خواص این ماده‌ی غذایی بیشتر می‌شود که در چهار چوب یک تغذیه سالم و متنوع حاوی میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان مصرف شود.

 

آیا پیاز برای رگ‌های خونی مفید است؟

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی‌رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می‌کند. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی شان می‌شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در واقع پیاز حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ‌ها مفید است. همچنین باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا 3 نیز هست که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه‌ی بدن را دفع می‌کند و برای همین قلب و رگ‌های خونی را در سلامت نگه می‌دارد.

روش مصرف

حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشید. در تهیه‌ی سالادهایتان از این ماده‌ی غذایی غافل نشوید. توجه داشته باشید پیاز خام حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری است.

پیاز

 

پیاز همیار لاغری

اصلاً هر ماده‌ی غذایی که باعث لاغری شود عزیزتر است. اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاویفیبر است. فرقی نمی‌کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می‌شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. این ماده‌ی غذایی همچنین ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم که پیاز میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. تری گلیسیریدها چربی‌های انباشته شده در بافت‌های چربی بدن هستند که در شکم، ران‌ها و غیره انباشته می‌شوند.

روش مصرف

فرقی نمی‌کند چه پیازی باشد! اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته میل کنید. توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از حد استفاده نکنید.

 

پیاز خواص ضد دیابتی دارد

پیاز یک ماده‌ی غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است. به عقیده‌ی برخی از متخصصان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد زیرا حاوی میزان قابل ملاحظه‌ای گلوسید است. اما همین پیاز تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. همان کاری که انسولین به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن انجام نمی‌دهد. واقعیت این است که پیاز حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینین است که حرف و حدیث زیادی در مورد آن وجود دارد. به عقیده‌ی برخی از متخصصان این ماده میزان قند خون را کاهش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی شان می‌شوند

 

 

به عقیده‌ی برخی دیگر گلوکوکینین باعث تحریک پانکراس می‌شود که وظیفه‌ی کنترل میزان گلوکز را دارد. در هر حال تأثیری که پیاز در مقابله با مشکلات قلبی عروقی دارد برای افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند و یا پتانسیل ابتلا به آن را دارند مفید است.

 

روش مصرف

بهتر است در این مورد نظر پزشک معالج خود را جویا شوید. در واقع پزشک شما بهتر می‌تواند تشخیص دهد که شما می‌توانید از پیاز استفاده کنید یا نه.

 

با بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز چه کنیم؟

خیلی‌ها از ترس بوی دهان از مصرف پیاز خام خودداری می‌کنند. با این حال مقابله با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز خام کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. خواهید دید که موثر واقع می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

پنجره بازدید : 54 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

 

کــ اشــ هــر روز جمعـﮧ بـ ـود !!!

آنــ وقتــ مــ ــے توانستمــ دلتنگــ ــے هایمــ را

گردن غروبــ ــشــ بیــ ندازمــ ــ...

 

 

 

پنجره بازدید : 55 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)
یک بار دختری حین صحبت با پسری که عاشقش بود، ازش پرسید:
چرا دوستم داری؟ واسه چی عاشقمی؟
دلیلشو نمیدونم …اما واقعا ‌دوست دارم
تو هیچ دلیلی رو نمی تونی عنوان کنی پس چطور دوستم داری؟
چطور میتونی بگی عاشقمی؟
من جدا دلیلشو نمیدونم، اما میتونم بهت ثابت کنم
ثابت کنی؟ نه! من میخوام دلیلتو بگی
باشه باشه!!! میگم …
چون تو خوشگلی، صدات گرم و خواستنیه، همیشه بهم اهمیت میدی،
دوست داشتنی هستی، با ملاحظه هستی، بخا...طر لبخندت،
دختر از جوابهای اون خیلی راضی و قانع شد
متاسفانه، چند روز بعد، اون دختر تصادف وحشتناکی کرد و به حالت کما رفت
پسر نامه ای رو کنارش گذاشت با این مضمون
عزیزم، گفتم بخاطر صدای گرمت عاشقتم اما حالا که نمیتونی حرف بزنی، میتونی؟
نه ! پس دیگه نمیتونم عاشقت بمونم
گفتم بخاطر اهمیت دادن ها و مراقبت کردن هات دوست دارم اما حالا که نمیتونی برام اونجوری باشی، پس منم نمیتونم دوست داشته باشم
گفتم واسه لبخندات، برای حرکاتت عاشقتم اما حالا نه میتونی بخندی نه حرکت کنی پس منم نمیتونم عاشقت باشم
اگه عشق همیشه یه دلیل میخواد مثل همین الان، پس دیگه برای من دلیلی واسه عاشق تو بودن وجود نداره
عشق دلیل میخواد؟ نه! معلومه که نه!!
پس من هنوز هم عاشقتم
عشق واقعی هیچوقت نمی میره
این هوس است که کمتر و کمتر میشه و از بین میره
عشق خام و ناقص میگه: من دوست دارم چون بهت نیاز دارم
ولی عشق کامل و پخته میگه: بهت نیاز دارم چون دوست دارم
“سرنوشت تعیین میکنه که چه شخصی تو زندگیت وارد بشه، اما قلب
حکم می کنه که چه شخصی در قلبت بمونهقلب
پنجره بازدید : 67 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (2)

بي تو مهتاب شبي باز از آن كوچه گذشتم

همه تن چشم شدم خيره به دنبال تو گشتم

شوق ديدار تو لبريز شد از جام وجودم،

شدم آن عاشق ديوانه كه بودم 

 

در نهانخانه ي جانم گل ياد تو درخشيد

باغ صد خاطره خنديد

عطر صد خاطره پيچيد

 

يادم آمد كه شبي با هم از آن كوچه گذشتيم

پرگشوديم و در آن خلوت دلخواسته گشتيم

ساعتي بر لب آن جوي نشستيم

تو همه راز جهان ريخته در چشم سياهت

من همه محو تماشاي نگاهت

 

آسمان صاف و شب آرام

بخت خندان و زمان رام

خوشه ماه فرو ريخته در آب

شاخه ها دست برآورده به مهتاب

شب و صحرا و گل و سنگ

همه دل داده به آواز شباهنگ

 

يادم آيد : تو به من گفتي :

از اين عشق حذر كن!

لحظه اي چند بر اين آب نظر كن

آب ، آئينه عشق گذران است

تو كه امروز نگاهت به نگاهي نگران است

باش فردا ،‌ كه دلت با دگران است!

تا فراموش كني، چندي از اين شهر سفر كن!

 

با تو گفتم :‌

"حذر از عشق؟

ندانم!

سفر از پيش تو؟‌

هرگز نتوانم!

روز اول كه دل من به تمناي تو پر زد

چون كبوتر لب بام تو نشستم،

تو به من سنگ زدي من نه رميدم، نه گسستم"

باز گفتم كه: " تو صيادي و من آهوي دشتم

تا به دام تو درافتم، همه جا گشتم و گشتم

حذر از عشق ندانم

سفر از پيش تو هرگز نتوانم، نتوانم...!

 

اشكي ازشاخه فرو ريخت

مرغ شب ناله ي تلخي زد و بگريخت!

اشك در چشم تو لرزيد

ماه بر عشق تو خنديد،

يادم آيد كه از تو جوابي نشنيدم

پاي در دامن اندوه كشيدم

نگسستم ، نرميدم

 

رفت در ظلمت غم، آن شب و شب هاي دگر هم

نه گرفتي دگر از عاشق آزرده  خبر هم

نه كني ديگر از آن كوچه گذر هم!

بي تو اما به چه حالي من از آن كوچه گذشتم!

*****

فریدون مشیری
پنجره بازدید : 71 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (2)

درويشي به اشتباه فرشتگان به جهنم فرستاده ميشود .
پس از اندك زماني داد شيطان در مي آيد و رو به فرشتگان مي كند و مي گويد : جاسوس مي فرستيد به جهنم!؟
از روزي كه اين ادم به جهنم آمده مداوم در جهنم در گفتگو و بحث است و جهنميان را هدايت مي كند و...
حال سخن درويشي كه به جهنم رفته بود اين چنين است: با چنان عشقي زندگي كن كه حتي بنا به تصادف اگر به جهنم افتادي خود شيطان تو را به بهشت باز گرداند...

پنجره بازدید : 110 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (1)


شب کريسمس بود و هوا، سرد و برفي.
پسرک، در حالي‌که پاهاي برهنه‌اش را روي برف جابه‌جا مي‌کرد تا شايد سرماي برف‌هاي کف پياده‌رو کم‌تر آزارش بدهد، صورتش را چسبانده بود به شيشه  سرد فروشگاه و به داخل نگاه مي‌کرد.
در نگاهش چيزي موج مي‌زد، انگاري که با نگاهش ، نداشته‌هاش رو از خدا طلب مي‌کرد، انگاري با چشم‌هاش آرزو مي‌کرد.
خانمي که قصد ورود به فروشگاه را داشت، کمي مکث کرد و نگاهي به پسرک که محو تماشا بود انداخت و بعد رفت داخل فروشگاه. چند دقيقه بعد، در حالي‌که يک جفت کفش در دستانش بود بيرون آمد.
- آهاي، آقا پسر!
پسرک برگشت و به سمت خانم رفت. چشمانش برق مي‌زد وقتي آن خانم، کفش‌ها را به ‌او داد.پسرک  با چشم‌هاي خوشحالش و با صداي لرزان پرسيد:
- شما خدا هستيد؟
- نه پسرم، من تنها يکي از بندگان خدا هستم!
- آها، مي‌دانستم که با خدا نسبتي داريد!
 خوشبخت ترين فرد كسي است كه بيش از همه سعي كند ديگران را خوشبخت سازد.. اشو زرتشت

پنجره بازدید : 64 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (2)

روزي مرد کوري روي پله‌هاي ساختماني نشسته و کلاه و تابلويي را در کنار پايش قرار داده بود روي تابلو خوانده ميشد: من کور هستم لطفا کمک کنيد . روزنامه نگارخلاقي از کنار او ميگذشت نگاهي به او انداخت فقط چند سکه د ر داخل کلاه بود.او چند سکه داخل کلاه انداخت و بدون اينکه از مرد کور اجازه بگيرد تابلوي او را برداشت ان را برگرداند و اعلان ديگري روي ان نوشت و تابلو را کنار پاي او گذاشت و انجا را ترک کرد. عصر انروز روز نامه نگار به ان محل برگشت و متوجه شد که کلاه مرد کور پر از سکه و اسکناس شده است مرد کور از صداي قدمهاي او خبرنگار را شناخت و خواست اگر او همان کسي است که ان تابلو را نوشته بگويد ،که بر روي ان چه نوشته است؟روزنامه نگار جواب داد:چيز خاص و مهمي نبود،من فقط نوشته شما را به شکل ديگري نوشتم و لبخندي زد و به راه خود ادامه داد. مرد کور هيچوقت ندانست که او چه نوشته است ولي روي تابلوي او خوانده ميشد: 
 امروز بهار است، ولي من نميتوانم آنرا ببينم  !!!!! 
     وقتي کارتان را نميتوانيد پيش ببريد استراتژي خود را تغيير بدهيد خواهيد ديد بهترينها ممکن خواهد شد باور داشته باشيد هر تغيير بهترين چيز براي زندگي است. 
حتي براي کوچکترين اعمالتان از دل،فکر،هوش و روحتان مايه بگذاريد اين رمز موفقيت است .... لبخند بزنيد


اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 42
  • بازدید سال : 647
  • بازدید کلی : 9,785
  • کدهای اختصاصی