loading...
پنجره
پنجره بازدید : 53 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

تخم مرغ سالم!!!

تو دورنگی!تخم‌مرغ یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در آشپزخانه است که از آن در تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود ولی باید توجه داشت که این ماده مغذی، قابلیت فسادپذیری بالایی داشته و براساس آمارهای موجود، هر ساله چند هزار نفر بر اثر مسمومیت‌های ناشی از آن جان می‌سپارند.

تو دورنگی

بنابراین در خرید و نگهداری آن، به‌خصوص در فصول گرم سال که احتمال فساد آن بالاتر است باید دقت بیشتری کرد.
● نکات زیر را در خرید تخم‌مرغ حتما باید به یاد داشته و مراعات کنید:
۱) از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و از خرید تخم‌مرغ‌های با ظاهر آلوده یا شکسته خودداری کنید.
۲) نگهداری تخم‌مرغ در یخچال تا حدود زیادی از فساد آن جلوگیری می‌کند. بنابراین به‌خصوص در فصل تابستان از مغازه‌هایی خرید کنید که تخم‌مرغ را در یخچال نگهداری می‌کنند. کاهش کیفیتی که در تخم‌مرغ در عرض یک روز نگهداری خارج از یخچال روی می‌دهد، برابر یک هفته نگهداری در داخل یخچال است.
۳) خرید تخم‌مرغ را در انتهای فهرست خرید خود قرار داده و به محض رسیدن به خانه آنها را درون یخچال بگذارید.
۴) در هنگام خرید تخم‌مرغ، از تازه‌بودن آن مطمئن شوید. روش‌های تشخیص تخم‌مرغ تازه از کهنه عبارت‌اند از:
ـ پوسته تخم‌مرغ تازه، سفید، شفاف و با تلا‡لوی آبی‌‌رنگ است. هر چقدر تخم‌مرغ زیادتر بماند، رنگ زیبا و شفاف آن زایل می‌شود.
ـ تخم‌مرغ را در دست خود گرفته و رو‌به‌روی یک منبع نورمانند یک لامپ بگیرید. در این حالت پوست تخم‌مرغ باید یکنواخت و عاری از ترک‌خوردگی، لکه‌های غیرمرئی و سوراخ‌های بزرگ باشد. اتاقک هوایی انتهای تخم‌مرغ هم باید دارای اندازه طبیعی باشد. هرچقدر تخم‌مرغ مانده‌تر باشد، اتاقک هوایی به عقب تبخیر و کوچک‌تر می‌شود.
ـ تخم‌مرغ را در یک ظرف محتوی آب نمک (یک قاشق نمک در یک پارچ آب) قرار دهید. تخم‌مرغ سالم به ته ظرف می‌رود ولی تخم‌مرغ فاسد به صورت معلق در آب می‌ماند.
ـ در تخم‌مرغ سالم سه جز آن یعنی زرده، سفیده غلیظ و سفیده رقیق به طور مجزا از هم دیده می‌شوند. در صورتی که در تخم‌مرغ مانده، این اجزا با هم مخلوط شده و رنگ آن کدرتر به نظر می‌رسد.
نگهداری تخم‌مرغ در خانه نیز بسیار مهم است. اصول نگهداری تخم‌مرغ در خانه عبارت‌اند از:
۱) به محض ورود به خانه، آنها را در یخچال قرار دهید. بهترین شرایط نگهداری تخم‌مرغ درون یخچال با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد بوده و حداکثر زمان نگهداری آن چهار تا پنج هفته است.
۲) اگر به هر علتی بعد از ورود به خانه تخم‌مرغی شکست یا ترک برداشت، محتویات آن را در یک ظرف تمیز دردار ریخته و در یخچال قرار دهید.
۳) هیچ‌گاه تخم‌مرغ را در مجاورت غذاهای با بو و طعم تند مانند سیر، پیاز، پنیر و گوشت قرار ندهید چرا که بوی آن از طریق منافذ تخم‌مرغ جذب آن می‌شود.

روزنامه سلامت

پنجره بازدید : 54 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

شیر بوی سیر را از بین می‌ برد

سیر و شیر

محققان می ‌گویند: در صورتی که شما نگران بوی سیر هستید، می‌ توانید با نوشیدن یک لیوان شیر، این بو را تا حد زیادی از بین ببرید.

به گزارش بی ‌بی‌ سی، محققان این تحقیق از دانشگاه اوهایو می‌ افزایند: در آزمایش‌ های انجام شده که با سیر پخته یا خام ادویه زده شده انجام گرفت، مشخص شد که شیر به ‌طور قابل توجهی سطح سولفور( ماده ‌ای که باعث ایجاد بوی تند در سیر می ‌شود) را کاهش می ‌دهد.

محقق ارشد این تحقیق نیز در مجله علوم تغذیه دانشگاه اوهایو نوشت که آب و چربی باعث از میان رفتن بوی بد سیر در تنفس افراد می ‌شود.

به گفته ی این محققان نوشیدن همزمان شیر و خوردن سیر تأثیر بسیار بیشتری در از بین بردن بوی بد دهان دارد و نوشیدن شیر پس از خوردن سیر تاثیر کمتری در این زمینه بر جای می‌ گذارد. بر همین اساس شیر پُرچرب در مقایسه با شیر کم‌ چرب نتایج بهتری در این زمینه به همراه خواهد داشت.

البته راه‌ های دیگری نیز برای از بین بردن بوی بد سیر پس از مصرف آن وجود دارد. از جمله محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده ‌اند که می ‌توان با مصرف عسل، جعفری و کاهو پس از خوردن سیر تا حد زیادی بوی بد این ماده را در بازدم از بین برد. سیر با نام علمی آلیوم ساتیووم (Allium sativum) گیاهی است از راسته مارچوبه ‌ای ‌ها، از تیره پیازها که در اصطلاح علمی به آن آلیسین نیز می ‌گویند. سیر دارای فواید بسیاری برای جسم و سلامت انسان است.

سیر

خواص سیر

در تحقیقات آزمایشگاهی آلیسین و ترکیبات وابسته به آن، ماده ردوکتاز را مهار می‌ کند. این ماده در ساخت کلسترول نقش دارد. همچنین چندین آزمایش پزشکی نشان داد که سیر باعث کاهش چربی خون می‌ شود. سیر از گرفتگی عروق نیز جلوگیری می ‌کند.

همچنین در بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند باعث کاهش تشکیل کلسترول در سلول‌ های آئورت می‌ شود. امروزه گیاه سیر در قالب مشتقات گوناگون و به شکل انواع قرص‌ ها و روغن‌ ها ارائه می‌ شود.

سیر در کاهش فشار خون نیز مؤثر است به‌ طوری که فشار سیستولیک خون را به میزان 7/7 ‌میلی ‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به ‌میزان 5 ‌میلی ‌متر جیوه کاهش می ‌دهد.

خوردن سیر مجاری تنفسی و خون را پاک می ‌کند و با این کار از شدت و تنگی نفس کاسته شده و گاهی موجب درمان کلی آن می‌ شود. این ماده بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می‌ کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکروب دارد. سیر، پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده‌ ها را از عفونت ‌ها پاک می ‌کند به ‌خصوص در اطفال و با این خصوصیت به مثابه سپری مقابل بیماری‌ های تیفوئید، دیفتری، سیاه سرفه و خروسک عمل می‌ کند.

سیر برای درمان نسیان و فراموشی هم مفید است. این ماده خوراکی باعث از بین رفتن کدورت ذهن نیز می ‌شود. گذاشتن سیر پخته طی چندین روز روی میخچه و زگیل باعث رفع آن ها می ‌شود.

البته سیر مانند سایر مواد خوراکی پُر فایده، عوارض جانبی نیز دارد. زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی و در موارد نادر منجر به خونریزی می ‌شود.

علاوه بر این سیر برای بیماران مبتلا به مرض قند(دیابت) اثر شفابخش داشته و قند خون را ‌کاهش می دهد. اثر سمی نیکوتین حاصل از دود سیگار را برطرف می ‌کند. چنانچه افرادی که به کشیدن سیگار عادت دارند، به‌علت مصرف نیکوتین دچار ناراحتی‌ های هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سیر احساس بهبودی می ‌کنند.

سیر همچنین عرق بدن و خون قاعدگی را زیاد می ‌کند. مداومت در مصرف سیر به ‌تدریج باعث ریختن موی سفید و روییدن موی سیاه می ‌شود.

اگر سیر پخته را با شیر مخلوط کرده و از آن مرهم تهیه کنند و در محل آبسه (دمل) قرار دهند، برای گشودن هر نوع آبسه و حتی آبسه دندان مفید است. اگر مخلوط سیر با سرکه را بر پوست بمالند، ورم اعضا را بر طرف می‌ کند.

سیر همچنین، یک داروی ضد‌کرم است و برای درمان بیماری تصلب شرائین به کار می ‌رود. همان‌ گونه که در تحقیق اخیر به آن اشاره شد، به خاطر بوی نامطبوع سیر بهتر است به‌ طور کامل آن را خرد و در شیر حل کنید. این محلول برای درمان فشارخون بالا، تصلب شرائین، ناراحتی ‌های گوارشی و التهاب مخاط ریه‌ ها مفید است.

عوارض مصرف بی‌ رویه سیر

‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد اما بیمارانی که از داروهای ضد‌انعقاد خون مثل آسپیرین استفاده می ‌کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می ‌شود. ‏از این ‌رو افرادی که جراحی می‌‌ کنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند زیرا زمان خون ریزی را ‏طولانی‌ تر می ‌کند. ‏

چنانچه در مصرف سیر، مراعات سن و مزاج و فصل نشود، مخصوصا در مصرف سیر خام زیاده ‌روی شود، برای دستگاه تنفسی و بیماری بواسیر مضر است.

زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکنند.‎

تاریخچه سیر

سنگ نوشته‌ ای که بر یکی از سنگ‌ های اهرام مصر درباره خواص طبی و درمانی سیر باقی مانده آشکار می ‌کند که هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می ‌کردند یک پر سیر می‌ خوراندند تا آن ها در مقابل بیماری مصون بمانند. آن ها معتقد بوده ‌اند سیر می ‌تواند به آن ها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی، دل و جرات بخشد.

یونانی‌ ها، بر خلاف مصریان هر که را که بوی سیر می ‌داد از معابد بیرون می ‌انداختند. با وجود این، عجیب این است که ورزشکاران یونانی پیش از مسابقات المپیک یک دوره طولانی سیر مصرف می‌ کردند.

همشهری
پنجره بازدید : 62 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

سیر برای فکر، معده، روده و ...

 


سیر، حاوی فسفر بالا ( 428 میلی‌گرم) بوده و برای فعالیت‌های فکری خصوصاً در کودکان بسیار مناسب است.

 

سیر

 

همه ماجرا، زیر سر «خئوپوس» بود! او که یکی از پادشاهان سلسله چهارم مصر باستان بود، دستور داد تا تصویر یک «حبه سیر» را روی هرم «جیزه» طراحی کنند. از همان جا بود که سیر، گل سر سبد سبزی‌ها شد! روی یکی از سنگ نوشته‌های به دست آمده از اهرام مصر این طور نوشته شده که هر روز صبح به کارگرانی که عهده‌دار ساخت «اهرام ثلاثه» بوده‌اند، یک حبه سیر می‌دادند تا در مقابل بیماری‌ها، بیمه شده و بتوانند با سلامت کامل، اهرام را برپا کنند اما یونانی‌ها نقطه مقابل مصری‌ها بودند.

به این معنا که هر فردی را که سیر می‌خورد، به سرعت از معبد بیرون می‌انداختند!

اما جالب است بدانید قهرمانان یونانی، پیش از شروع مسابقات ورزشی، یک دوره سیر خوری داشتند. سیر بین یونانی‌ها، مصری‌ها و چینی‌ها، سبزی ویژه‌ای است.

 

سیر از خاندان مارچوبه‌ای‌ها

سیر، سبزی‌ای است از راسته مارچوبه‌ای‌ها، از تیره پیازها و سیرها؛ به همین دلیل هم به لحاظ تغذیه‌ای و تا حدی بو، شباهت زیادی بین «سیر» و «پیاز» وجود دارد.

آن چه که ما می‌خوریم، در واقع ریشه گیاه است. این ریشه که بلندای بخش بیرونی آن به 40 سانتی‌متر می‌رسد، حاوی 5 تا 12 قطعه سیر است. این دانه‌ها در پوسته نازکی به رنگ سفید مایل به خاکستری پیچیده شده‌اند. سیر انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها سیر آمریکایی و سیر تاهیتی است.

 

سیر و کودکان

سیر، حاوی فسفر بالا ( 428 میلی‌گرم) بوده و برای فعالیت‌های فکری خصوصاً در کودکان بسیار مناسب است.

سیر جزء خانواده سبزی‌ها محسوب شده و به دو صورت خام و پودر مصرف می‌شود.

مقدار انرژی موجود در 100 گرم سیر خام 150 کیلوکالری است در حالی که پودر آن 320 کیلوکالری دارد.

سیر حاوی 16 درصد پروتئین بوده و به خاطر وجود این پروتئین‌ها مکمل بسیار خوبی برای غذای کودکان بالای یک سال محسوب می‌شود.

مصرف عصاره سیر، دفعات اسهال و میزان تب را از روز دوم به بعد به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد

 

 

سیر حاوی پتاسیم قابل توجهی به میزان 400 میلی‌گرم است در حالی که پودر آن حاوی 1100 میلی‌گرم پتاسیم است و به همین علت سیر می‌تواند ماده اعجازانگیز در بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب شده و کمک شایانی به کارکرد خوب قلب کند.

 

اسیدهای آمینه موجود در سیر و پودر سیر از نوع اسیدهای آمینه شاخه‌دار به مقدار بسیار بالایی بوده و این اسیدهای آمینه در عضله سازی و رشد موثر است. همچنین برای کودکان و ورزشکاران ارزش بسیار بالایی دارد.

سیر به دلیل مواد موثر در آن می‌تواند خاصیت کاهش دهندگی کلسترول و چربی خون، اثر بر عروق و کاهش فشار خون و همچنین خواص آنتی باکتریال داشته باشد. آنتی اکسیدان ‌های موجود در سیر قابل توجه بوده و می‌تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها موثر باشد.

 

تأثیر عصاره سیر بر اسهال التهابی کودکان

مصرف عصاره سیر برای بهبود علائم اسهال التهابی کودکان سودمند است. گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شاهد و تبریز، تأثیر عصاره سیر را بر اسهال التهابی 40 کودک بررسی کردند.

پژوهشگران عصاره سیر را به میزان 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز و به مدت 5 روز به کودکان مورد بررسی، تجویز کردند.

بر پایه این بررسی که مشروح آن در مجله دانشور منتشر شد، مصرف عصاره سیر، دفعات اسهال و میزان تب را از روز دوم به بعد به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد. همچنین این بررسی نشان می‌دهد، در روز چهارم بی اشتهایی و میزان گلبول سفید مدفوع که نشانه ای از عفونت است کاهش می‌یابد. عصاره سیر یک داروی موثر گیاهی در بهبود علائم اسهال التهابی است.

بیماری‌های اسهال از علل مهم تأخیر رشد جسمی و مرگ زودرس کودکان در تمام کشورهای دنیا به شمار می‌روند.

در مناطقی از جهان که اسهال شایع است، کودکان کم سن تر از 5 سال بیش از 15 درصد روزهای زندگی خود را به اسهال مبتلا هستند.

سیر

 

 

کاهش سرطان معده با مصرف سیر 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیبات مفید در سیر می‌تواند از تشکیل مواد سرطان زا در بدن جلوگیری کند که این اثر بخشی در معده و روده بیشتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می‌کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می‌شوند.

بر اساس این تحقیق، مصرف 5 تا 18 گرم سیر معادل 2 تا 5 قطعه کوچک از سیر خام یا پخته در هفته برای پیشگیری از سرطان موثر است. همچنین مصرف سیر برای سلامت قلب نیز مفید است.

 

 

سیر درمانی با روشی ابداعی و بدون بو (یک‌بار در روز)

طریقه و میزان مصرف:

یک حبه سیر جنوب (به اندازه یک کپسول 500 میلی گرم) را له کرده و روی زبان قرار دهید و بلافاصله دو لیوان آب خنک بنوشید (یا یک لیوان آب خنک + یک لیوان شیر گاو خنک یا عرق کاسنی یا شاه تره خنک – برای کسانی که گرم مزاج هستند و به سیر حساسیت دارند)

زمان مصرف:

نیم ساعت قبل از صرف غذا (به خصوص صبحانه) 

 

سیر به عنوان آنتی بیوتیک 

 سیر یک نوع آنتی بیوتیک با کاربرد گسترده می‌باشد. تعداد زیادی از انواع باکتری‌ها از جمله گرم مثبت و گرم منفی را از بین می‌برد. (این دو دسته از باکتری‌ها هر کدام دارای انواع مختلف پوشش هستند)

بسیاری از آنتی بیوتیک ها دارای طیف گسترده هستند و اما بعضی‌ها مانند پنی‌سیلین فقط یکی از دو گروه باکتری‌های فوق‌الذکر را می‌کشد.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می‌کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می‌شوند

 

 

سیر گسترده‌ترین طیف آنتی‌بیوتیکی را دارا می‌باشد که ما می‌شناسیم. سیر ضد باکتری، قارچ، انگل، تک یاخته و ویروس می‌باشد. پژوهشگران حتی دریافته‌اند که عصاره سیر خام روی موش‌های صحرایی از آنتی بیوتیک معمولی مۆثرتر است.

 

خوردن سیر خام باکتری‌های عفونی روده‌ها را مستقیماً معدوم می‌کند.

 

بهترین طریق خوردن سیر به عنوان آنتی بیوتیک کدامند؟

بدون تردید سیر تازه خام به انواع دیگر آن مزیت دارد، چرا که حرارت دادن از خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن می‌کاهد. پودر سیر یا کپسول‌های سیر یا کلاً فاقد اثرات آنتی‌بیوتیکی بوده و یا خیلی کم اثر دارند.

پژوهشگران چینی دریافتند که اثر آنتی‌بیوتیکی روغن سیر بعد از بیست دقیقه جوشاندن کاملاً از بین می‌رود. دیگر پژوهشگران نیز به این نتیجه رسیده‌اند که خاصیت آنتی‌بیوتیکی سیری که در انبار نگهداری می‌شود به تدریج کاهش می‌یابد.

بسیاری از اثرات دارویی سیری که حرارت داده شده و در غذا پخته می‌شود (به جز اثر آنتی‌بیوتیکی آن) باقی می‌ماند. ضمناً سیر را بایستی خرد کرد و یا آن را له کرده و خورد.

 بریدن سیر باعث از بین رفتن اثر آنتی‌بیوتیکی سیر و واکنش شیمیایی می‌باشد.

 

اشکال دلخواه با اثر آنتی‌بیوتیکی سیر عبارتند از:

1- خیساندن سیر در اتانل: سیر خرد شده یا له شده که رویش را اتانل گرفته و یک شب مانده باشد.

2- سیر در سرکه: به همان نحو بالا و به کار بردن سرکه به جای اتانل.

3- سیر و عسل: به ترتیب بالا و استفاده از عسل و بدون افزودن آب، که به یک شربت سرفه با آنتی بیوتیک قوی تبدیل می‌شود.

4- سیر و آب هویج: سه حبه سیر را در شش انس آب هویج ریخته و آن را برای مدت چهار تا شش ساعت در جایی قرار داده و بعد میل کنید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


 

منابع:

گیاهان داروئی شوشتر

ایسنا

همشهری

سلامت نیوز

پنجره بازدید : 54 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

5 دلیل خوب برای مصرف بیشتر پیاز

 


شاید شما هم مانند نگارنده‌ی این متن در دوران کودکی از پیاز متنفر بوده‌اید و دیدن پیاز پخته در غذا یکی از وحشتناک‌ترین صحنه های زندگی کودکانه‌تان بوده است. اما بزرگ‌تر که می‌شویم همان پیاز نفرت انگیز به یکی از خوراکی‌های مورد علاقه مان تبدیل می‌شود.

 

پیاز

 

 

پیاز یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. بیخود نیست وقتی کودکی را پشت سر می‌گذاریم یکی از طرفداران پر و پا قرص این ماده‌ی غذایی می‌شویم. چون همین پیاز خودمان ضدسرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می‌شود، با کلسترول بالا مقابله می‌کند و غیره. با ما همراه باشید تا بگوییم این ماده‌ی غذایی چه خواصی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنید تا خواص بیشتری عایدتان شود.

 

پیاز خواص ضد سرطانی دارد

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود.

می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضدسرطانی دارند. نتایج یک پژوهش فرانسوی که روی موش‌های مبتلا به سرطان کولون انجام شده نشان می‌دهد عصاره‌ی پیاز می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد.

روش مصرف

البته که نمی‌شود مثلاً یک قابلمه پیاز بار بگذارید و میل کنید. همیشه پیاز برای طعم دار کردن خوراکی‌ها استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که پیاز سفید در مقایسه با پیاز قرمز یا زرد حاوی آنتی اکسیدان‌های کمتری است. پیاز را با مواد غذایی دیگر که سرشار از آنتی اکسیدان است مصرف کنید مثل سبزیجات رنگی.

پیاز را به صورت خام یا پخته وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید؛ اما توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از اندازه استفاده نکنید.

 

پیاز با کلسترول مقابله می‌کند

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی‌اکسیدانی و امگا 3های موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا3های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می‌کند. تری گلیسیریدها چربی‌هایی هستند که بدن به عنوان انرژی از آن‌ها استفاده می‌کند.

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود

 

 

هنوز به طور دقیق ارتباط بین تری گلیسیرید و کلسترول مشخص نشده است اما متخصصان بر این باورند زمانی که میزان تری گلیسیرید بالا می‌رود میزان کلسترول خوب کاهش می‌یابد و به این ترتیب کلسترول بد خطرناک‌تر شده منجر به بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود.

 

روش مصرف

برای استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها از پیاز قرمز یا زرد استفاده کنید. می‌توانید از پیاز خام برای تهیه‌ی انواع سالادها استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید پیاز را بپزید و یا سرخ کنید از روغن زیاد استفاده نکنید. پیاز خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. پخت و پز میزان آنتی اکسیدان‌های این ماده‌ی غذایی را به میزان کم کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که پیاز به تنهایی معجزه نمی‌کند. زمانی خواص این ماده‌ی غذایی بیشتر می‌شود که در چهار چوب یک تغذیه سالم و متنوع حاوی میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان مصرف شود.

 

آیا پیاز برای رگ‌های خونی مفید است؟

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی‌رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می‌کند. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی شان می‌شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در واقع پیاز حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ‌ها مفید است. همچنین باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا 3 نیز هست که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه‌ی بدن را دفع می‌کند و برای همین قلب و رگ‌های خونی را در سلامت نگه می‌دارد.

روش مصرف

حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشید. در تهیه‌ی سالادهایتان از این ماده‌ی غذایی غافل نشوید. توجه داشته باشید پیاز خام حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری است.

پیاز

 

پیاز همیار لاغری

اصلاً هر ماده‌ی غذایی که باعث لاغری شود عزیزتر است. اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاویفیبر است. فرقی نمی‌کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می‌شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. این ماده‌ی غذایی همچنین ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم که پیاز میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. تری گلیسیریدها چربی‌های انباشته شده در بافت‌های چربی بدن هستند که در شکم، ران‌ها و غیره انباشته می‌شوند.

روش مصرف

فرقی نمی‌کند چه پیازی باشد! اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته میل کنید. توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از حد استفاده نکنید.

 

پیاز خواص ضد دیابتی دارد

پیاز یک ماده‌ی غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است. به عقیده‌ی برخی از متخصصان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد زیرا حاوی میزان قابل ملاحظه‌ای گلوسید است. اما همین پیاز تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. همان کاری که انسولین به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن انجام نمی‌دهد. واقعیت این است که پیاز حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینین است که حرف و حدیث زیادی در مورد آن وجود دارد. به عقیده‌ی برخی از متخصصان این ماده میزان قند خون را کاهش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی شان می‌شوند

 

 

به عقیده‌ی برخی دیگر گلوکوکینین باعث تحریک پانکراس می‌شود که وظیفه‌ی کنترل میزان گلوکز را دارد. در هر حال تأثیری که پیاز در مقابله با مشکلات قلبی عروقی دارد برای افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند و یا پتانسیل ابتلا به آن را دارند مفید است.

 

روش مصرف

بهتر است در این مورد نظر پزشک معالج خود را جویا شوید. در واقع پزشک شما بهتر می‌تواند تشخیص دهد که شما می‌توانید از پیاز استفاده کنید یا نه.

 

با بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز چه کنیم؟

خیلی‌ها از ترس بوی دهان از مصرف پیاز خام خودداری می‌کنند. با این حال مقابله با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز خام کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. خواهید دید که موثر واقع می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 52
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 126
  • بازدید ماه : 115
  • بازدید سال : 720
  • بازدید کلی : 9,858
  • کدهای اختصاصی