loading...
پنجره
پنجره بازدید : 53 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

چرا رنگ دو چشم بعضی از افراد با هم متفاوت است؟

 

به طور كلی رنگ چشم بستگی به مقدار ماده ای به نام ملانین دارد. ملانین رنگدانه ی قهوه ای تیره است كه در عنبیه افراد وجود دارد. چشم آبی نشان دهنده میزان كم ملانین است، در حالی كه چشم قهوه ای حاوی مقدار زیادی از این ماده است. در نتیجه انسانهایی كه پوست و موی تیره دارند ، دارای مقدار زیادی ملانین هستند، بنابراین استعداد داشتن چشم قهوه ای را دارند ولی افرادی كه مو و پوست روشن دارند مقدار كمی از این رنگدانه دارند و رنگ چشم اكثر آنها روشن است.

به همین علت است كه بیشتر نوزادان با چشم آبی به دنیا می آیند ولی به مرور زمان وقتی بدن آنها شروع به تولید ملانین می كند ، رنگ چشم آنها هم عوض می شود.

 

وقتی كه یك انسان مقدار متفاوتی ملانین در هر یك از عنبیه هایش باشد، رنگ دو چشم او متفاوت خواهد بود.

 Chromia IridisHetero( اصطلاح علمی برای داشتن رنگ چشم های متفاوت در یك جاندار) تقریباً در انسانها نادر ، ولی در بسیاری از حیوانات مثل اسب، گربه و بعضی از نژادهای سگ رایج است.

این خصوصیت ( داشتن دو رنگ چشم متفاوت در یك فرد) نتیجه تغییرات در یكی از ژنهایی است كه رنگ چشم را كنترل می كنند كه می تواند ارثی باشد. البته صدمات و یا بعضی از داروهای خاص در افزایش و یا كاهش مقدار رنگدانه ها در یكی از عنبیه ها تاثیر می گذارد و یا حتی بعضی از سندرم ها مانند:Syndrome Waardendurg می تواند باعث بروز این خصوصیت درفرد شود. البته درحالیكه گروهی از این افراد از لنزهای رنگی برای تطابق دو چشم خود استفاده می كنند، عده ای دیگر به این خصوصیت بارز خود می بالند!

پنجره بازدید : 62 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

چشم‌هایتان هم باید ورزش كنند

ورزش چشم ها

پوست اطراف چشم نازك‌ترین و شكننده ‌ترین پوست در تمام سطح بدن است و با توجه به این كه هنگام صحبت‌كردن با دیگران، چشم‌ها كانون توجه محسوب می‌شوند، چین و چروك‌های اطراف آن به‌عنوان بزرگ ‌ترین علت پیری چهره شناخته شده‌اند.

كیست‌های زیر چشمی نیز صدمه زیادی به چهره فرد وارد می‌كند و باعث ایجاد قیافه‌ای آشفته و پریشان می‌شود.

ورزش‌های مخصوص چشم می‌تواند كمك زیادی به چشم‌های پف‌آلود كند. افتادگی پلك‌ها نیز با تمرین‌های مؤثر و ورزش‌های ضد پیری چشم، تا حد زیادی برطرف می‌شود.

 

تمرین شماره 1

دو طرف سر خود را - در قسمت گیجگاه – به آرامی با دو انگشت فشار دهید تا عضلات آن كشیده شوند و در همین حال، مرتبا چشم‌ها را باز و بسته كنید. این كار را 5 بار تكرار كنید.

 

تمرین شماره 2

در حالی‌كه چشم‌هایتان بسته و آرام است، به صورت قائم بنشینید. همان‌طور كه پلك چشم‌ها در تمام طول مدت ورزش بسته است، اول به پایین نگاه كرده و بعد تا جایی كه ممكن است به بالا نگاه كنید. این حركت را 10 بار انجام دهید.

 

تمرین شماره 3

با چشم‌های بسته و آرام، راست بنشینید. همان‌طور كه چشم‌ها را در تمام طول تمرین بسته نگه داشته‌اید، ابروها را تا جایی كه می‌توانید، بالا ببرید و پلك چشم‌ها را تا حد ممكن به سمت پایین بكشید. در همین حالت بمانید و تا 5 بشمارید. استراحت كنید و این ورزش را5 بار تكرار كنید.

 

تمرین شماره 4

با چشم‌های باز و آرام، به صورت راست بنشینید. پلك بالای چشم‌ها را تا نیمه ببندید و در همین حال، ابروهایتان را به سمت بالا ببرید. بعد چشم‌ها را كاملا باز كنید تا سفیدی چشم‌ها در قسمت بالایی عنبیه دیده شود.

 

تمرین شماره 5

مثل سه حركت قبلی، راست بنشینید و در حالی‌كه چشم‌هایتان باز است، سرتان را صاف نگه دارید. همان‌طور كه سرتان را مستقیم نگه داشته‌اید، اول به بالا و بعد به پایین نگاه كنید. این حركت را 10بار تكرار كنید. حالا بدن و سرتان را در حالت قبلی حفظ كنید و این بار، به چپ و راست نگاه كنید. این حركت را نیز 10 بار انجام دهید.

منبع: همشهری

پنجره بازدید : 76 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

آیا چشم های شما نفس می کشند؟!

 

بله! چشم های ما مثل همه جای بدن ما نیاز به سوزاندن مواد غذایی دارند که توسط رگ های خونی به چشم  می رسند و برای این کار، یعنی برای سوزاندن مواد غذایی، نیاز به اکسیژن داریم. این در حالی است که قرنیه، یعنی جلویی ترین قسمت چشم یا به عبارتی همان قسمت گنبدی شکلی که در جلوی چشم ما قرار دارد، و لنزهای طبی را روی آن قرار می دهیم، باید همیشه شفاف باشد تا بتوانیم همه جا را ببینیم. برای اینکه قرنیه شفاف بماند، لازم است که رگ های خونی در قرنیه شفاف بماند، به همین علت، قرنیه بدون رگ است و امکان دریافت اکسیژن از خون را ندارد. جالب است بدانیم که : قرنیه چشم ما اکسیژن را مستقیم از هوا دریافت می کند و شاید تنها جای بدن باشد که قادر به استفاده کردن از اکسیژن موجود در هوا است. بله! چشم های ما نفس می کشند، آن هم به معنای حقیقی این عبارت!

 

اگر لنز مصرف کنید چطور؟ آیا باز هم چشم شما نفس می کشد؟

پاسخ این سؤال بستگی دارد به این که چه نوع لنزی را مصرف می کنید. اگر لنز شما از نوع نرم معمولی کم آب است، میزان اکسیژنی که به چشم شما می رسد، ابداً کافی نیست. دقت کنید که لنزهای معمولی کم آب تا چند سال پیش برای مصرف در ساعاتی که چشم ها باز هستند، مورد تأیید بودند، ولی امروزه اعتقاد دانشمندان بر این است که میزان اکسیژن مورد نیاز چشم خیلی بیشتر از آن چیزی است که در گذشته فکر می کردیم. لنزهای نرم معمولی که کمتر از 55 درصد آب داشته باشند، چشم را با کمبود اکسیژن مواجه می کنند، حتی در ساعاتی که چشم ها باز هستند!

 

منظور از لنز نرم معمولی کم آب چیست؟

لنزهای نرم معمولی، از جنس ماده ای هستند که اصطلاحاً هما (HEMA) نامیده می شود. این ماده نوعی پلاستیک مخصوصی شبیه اسفنج ظرفشویی است و می تواند مقداری آب جذب کند. در واقع لنزهای نرم معمولی همگی از پلاستیک های اسفنجی ( پفکی ) ساخته می شوند و این پلاستیک ها را اصطلاحاً پلاستیک های هایدروژل می نامند.

 

جذب شدن آب به درون این ماده پلاستیکی به دو علت مهم است:

نرمی لنز به علت وجود آب در لنز است، وجود آب در لنز باعث می شود مقداری اکسیژن در آب لنز حل شود و اکسیژن از لنز عبور کند و به چشم برسد.

این نوع لنزها را که به واسطه وجود آب در بافتشان، اکسیژن را عبور می دهند، لنزهای نرم معمولی می نامیم. نوع جدیدتری از لنزهای نرم نیز وجود دارد که در آنها اکسیژن برای عبور کردن از لنز نیازی به وجود آب ندارد. در این لنزها، ماده ای به نام سیلیکون عامل عبور دهنده اکسیژن است و نیازی به آب برای عبور کردن اکسیژن نیست. با این وجود، در ترکیب ماده سازنده این لنزها نیز مقداری آب قرار می دهند تا لنز نرم بماند و به چشم نچسبد. این نوع لنزها را لنزهای نرم سیلیکون هایدروژل می گویند. این لنزهای نرم، معمولی نیستند و اگر کم آب باشند اکسیژن بیشتر را عبور می دهند.

 

صورت مسئله

 

لنزهای نرم غیرمعمولی (سیلیکون هایدروژل)، فعلاً در دسترس عموم مردم نیستند و روش مصرف بخصوصی دارند که باید به تدریج در ایران معرفی شوند. لنزهای معمولی کم آب، مانع از تنفس طبیعی چشم می شوند. کمبود اکسیژن در چشم باعث ترشح دو نوع اسید در داخل قرنیه می شود (اسید لاکتیک و اسید کربنیک)؛ با ترشح این دو اسید، لایه های داخلی قرنیه آسیب می بینند. مهمترین آسیب ها را داخلی ترین لایه قرنیه (آندوتلیوم)، متحمل می شود. آسیب های وارد شده به این لایه، غیرقابل ترمیم و غیرقابل درمان است! کسانی که از لنزهای نرم معمولی کم آب استفاده می کنند. مبتلا به نواقص غیرقابل جبران در داخلی ترین لایه قرنیه می شوند که در کوتاه مدت (چند سال) نه درد دارد و نه ناراحتی، ولی در درازمدت (معمولاً بین پنج تا ده سال بعد از بروز آسیب)، باعث غیرقابل تحمل شدن لنز و حتی بروز اختلالات بسیار جدی در قرنیه می شود.

 

راه حل چیست؟ آیا واقعاً باید تمام لنزها را دور انداخت؟

خیر، فقط بعضی از لنزها را باید دور انداخت. مطلقاً نیازی به تکرار کردن جمله غلط و کاملاً نادرست «لنز مضر است و باعث نابینایی می شود» نیست. لنز وسیله ای است کاملاً بی خطر، البته اگر روش مصرف آن را به درستی بدانیم و رعایت کنیم. فراموش نکنیم که استفاده از لنز برای برخی افراد کاملاً ضروری است و صرفاً جنبه زیبایی ندارد و برای عده ای هم استفاده از کنتاکت لنز به معنی طبیعی زندگی کردن است. اگر مایل به استفاده از لنزهای نرم هستید تنها کاری که باید بکنید این است که از لنزهای دارای آب بیشتر (بیش از 55 درصد و ترجیحاً بیش از 70 درصد) استفاده کنید. لنزهای پر آب لطیف تر هستند و برای همین دوام کمتری دارند و معمولاً به صورت فصلی یا حتی یک ماهه مصرف می شوند ولی در عوض برای تنفس چشم در ساعات بیداری، کاملاً مناسب هستند.

 

نتیجه

واقعاً وقت آن رسیده که ... قبول کنیم که مردم از مصرف لنز دست برنداشته اند، چون به این وسیله نیاز دارند، پس سعی کنیم روش های صحیح مصرف لنز را بیاموزیم و در رعایت بهداشت لنز کوشا باشیم. به مصرف لنزهای دارای بیش از 55 درصد آب و ترجیحاً بیش از 70 درصد آب روی آوریم؛ سعی کنیم مصرف لنزهای کوتاه مدت و سیلیکون هایدروژل را هر چه سریعتر در جامعه رواج دهیم.

توجه کنید که چشم های شما گرانبهاتر از لنزهای شماست و هزینه لنزهای پرآب فرق چندانی با لنزهای کم آب ندارد.

 

منبع: همشهری

پنجره بازدید : 61 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

از چشم ها مراقبت كنيم

چشم

هرگاه صحبت از بيمارى هاى خطرناك مى شود، فوراً به ياد پرفشارى خون ، كلسترول بالا ، بيمارى هاى عروق كرنر و... مى افتيم، در صورتى كه بيمارى هاى مربوط به چشم، يكى از مهم ترين عواملى است كه باعث شلوغى بيمارستان ها و كلينيك هاى پزشكى مى شود.

در اين مطلب تعدادى از بيمارى هاى شايع چشمى را كه بيشترين مورد نابينايى نيز مربوط به آنهاست، شرح مي دهيم.

• استرابيسم (Strabismus)

يكى از شايع ترين مشكلات چشم به خصوص در كودكان است كه اگر در دوران كودكى درمان نشود، به اختلال ديد دائمى منجر خواهد شد. استرابيسم يا انحراف چشم(لوچي چشم)، اختلالى است كه در آن چشم ها، وضعيت ناهمگونى نسبت به يكديگر پيدا كرده و هر كدام از چشم ها در جهات مختلف نگاه مى كنند. در استرابيسم يكى از چشم ها مستقيم نگاه كرده و چشم ديگر به سمت داخل، خارج، بالا يا پايين منحرف مى شود.

استرابيسم

استرابيسم دو نوع دارد:

انحراف داخلى چشم كه "ايزوتروپى" نام دارد و انحراف خارجى كه "اگزوتروپى" ناميده مى شود.

در نوع ايزوتروپى، انحراف چشم به سمت داخل بوده و بيشتر شيرخواران را مبتلا مى كند.

اگزوتروپى نيز در كودكان اتفاق مى افتد، زمانى كه به دور خيره مى شوند که معمولاً با بيمارى، خستگى و چرت زدن شدت مى يابد.

استرابيسم كودكان در صورتى كه به موقع درمان نشود، كاهش ديد يا آمبليوپى(تنبلي چشم) را به همراه خواهد داشت. آمبليوپى را مى توان با بستن چشم تا حد كمى درمان كرد. البته اگر درمان آن به تاخير بيافتد، كاهش ديد دائمى شده و موفقيت درمان آن تا حد زيادى كاهش مى يابد.

خشكى شديد چشم، سردرد حين فعاليت چشمى و نداشتن ديد مناسب به خصوص از يك چشم، از مهم ترين علائم استرابيسم است كه در كودكان ديده مى شود.

مهم ترين راه پيشگيرى از چنين عارضه اى معاينه چشم در طول دوره شيرخوارى و سنين قبل از مدرسه است. در غير اين صورت با پيشرفت بيمارى تنها جراحى است كه مى تواند كودك را از خطر كاهش ديد نجات دهد.

• گلوكوم (آب سياه چشم) (Glaucoma)

اين بيمارى زمانى اتفاق مى افتد كه به دليل خارج نشدن مايع زلاليه، فشار داخل چشم بالا مي رود و عصب بينايى آسيب مى بيند. گلوكوم يكى از خطرناك ترين انواع بيمارى هاى چشم است، زيرا هيچ گونه علامت خاصى ندارد و فرد هنگامى متوجه بيمارى خود مى شود كه رشته هاى عصب بينايى كاملاً از بين رفته و ديد به شدت افت پيدا کرده است.

آب سياه دو نوع دارد كه به نوع باز و بسته تقسيم مى شود:

در نوع باز، تخليه زلاليه به كندى صورت مى گيرد كه سبب تجمع آن و بالا رفتن سريع فشار داخل چشم مى شود. گلوكوم باز در ابتدا، علامت خاصى ندارد،ولى با پيشرفت بيمارى آرام آرام ميدان بينايى محدود مى شود تا اينكه در مرحله ايى،فرد ديدش را كاملاً از دست مى دهد.

گلوكوم بسته بسيار پرعلامت است. در اين نوع كه با درد چشم، تهوع، سردرد، قرمزى چشم و تارى ديد همراه است، فرد مى تواند در طول مدت كوتاه، بيمارى خود را درمان كند. البته اگر موفق به شناسايى بيمارى خود در مراحل اوليه شود.

بالا بودن سن، سابقه ابتلا به آب مرواريد، نزديك بينى و استفاده از داروهاى كورتونى از ديگر عوامل ابتلا به گلوكوم است كه بايد مورد توجه افرادى كه شرايط فوق را دارند، قرار گيرد.

• آب مرواريد(كاتاراكت) (Cataract)

آب مرواريد از نظر علمى يعنى ايجاد هر نوع كدورت در عدسى چشم. تغيير در ساختار پروتئينى چشم كه در اثر ضربه، مصرف برخى داروها، قرار گرفتن در معرض تابش مستقيم نور خورشيد و بالا رفتن سن اتفاق مى افتد، مهم ترين دليل كدر شدن عدسى چشم است.

آب مرواريد

سرعت ايجاد آب مرواريد، نزد افراد مختلف فرق مى كند و حتى ممكن است بين دو چشم متفاوت باشد. آب مرواريد هايى كه با افزايش سن ايجاد مى شوند، طى چند سال به تدريج به وجود مى آيند. ساير آب مرواريدها كه در اثر مواردى نظيربيمارى قند ، مصرف كورتون و واردشدن ضربه بروز مى كنند، به سرعت طى چندين ماه پديد مى آيند كه سريعاً نيز باعث كاهش ديد مى شوند. معاينه دقيق و ساليانه در افراد زير 50 سال و معاينه هر 6 ماه يك بار در افراد سالمند از مهم ترين راهكارهاى پيشگيرى از كاتاراكت به شمار مى رود.

• دژنراسيون ماكولا((Age-related Macular Degeneration (AMD)

يك بيمارى مزمن و پيشرونده كه در افراد مسن ديده مى شود و شايع ترين علت كورى در جهان است. در اين بيمارى، لكه زرد يا ماكولا كه قسمت حساس به نور در شبكيه چشم بوده و مسئول ديد مستقيم و كارهايى نظير خواندن، نوشتن و رانندگى است، تخريب مى شود. اين بيمارى درمان قطعى ندارد ولى با ايجاد تغييرات در رژيم غذايى و مصرف برخى از داروها مى توان از بروز آن جلوگيرى كرده يا به تعويق انداخت. پژوهش ها نشان مى دهد، مصرف مواد غذايى نظير توئين، زيگزانتين و ويتامين هاى A، C و خطر ابتلا به دژنراسيون ماكولا را تا حد زيادى كاهش مى دهد. يك سرى از تحقيقات نيز خبر از مفيد بودن ماهى در حفاظت از چشم در مقابل دژنراسيون ماكولا مى دهد.

براى پيشگيرى از بروز اين عارضه كه بيشتر در افراد مسن بالاى 65 سال ديده مى شود، موراد زير بايد رعايت شوند:

*انتخاب يك رژيم غذايى سالم كه در آن حداقل 5 واحد ميوه و سبزى خورده شود.

*مصرف ويتامين هاى آنتى اكسيدانى نظير ويتامين A، C و E كه به مقادير فراوان در اسفناج، ذرت، هويج، زرده تخم مرغ ،شير، جگر، سويا، جوانه گندم و انواع كلم يافت مى شود،

*كنترل وزن براى جلوگيرى از چاقى و بيمارى هايى نظير ديابت و فشار خون بالا،

*استفاده از عينك آفتابى و كلاه مناسب براى جلوگيرى از تابش مستقيم اشعه ماوراءبنفش خورشيد به چشم،

*معاينه مرتب و پيگير توسط چشم پزشک

بهاره مهرنژاد- روزنامه شرق
پنجره بازدید : 57 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

نزدیک بینی؛ تشخیص، پیشگیری و درمان

معاینه چشم

 

نزدیک بینی چه طور تشخیص داده می شود؟

یک آزمون ساده و معمولی چشم می تواند مشخص کند که شما نزدیک بین هستید یا خیر.

پزشک درباره ی علائم، از شما سوالاتی می پرسد و سپس چشم تان را معاینه می کند.

او با افتالموسکوپ، ته چشم شما را می بیند، فشار داخل  چشم تان را اندازه گیری می کند و با لامپ اسلیت هم، چشم شما را بررسی می کند.

ممکن است آزمایش های دیگری هم برای معاینه ی چشم شما انجام شود. لازم است کودکان به طور دوره ای و مرتب نزد متخصص چشم برده شوند تا نزدیک بینی یا هر اختلال دیگر زودتر تشخیص داده شود.

معاینه ی چشم نوزدان هم لازم است. نزدیک بینی معمولا در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی بین 8 تا 14 سالگی شروع می شود؛ به همین دلیل، این مشکل بیش تر در کودکان و نوجوانانی که به مدرسه می روند، تشخیص داده می شود. نزدیک بینی می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

آزمایش دید

پیشگیری از نزدیک بینی

با وجودی که نزدیک بینی به آسانی درمان می شود، نمی توان از آن پیشگیری یا از شدید شدن آن جلوگیری کرد. بعضی افراد فکر می کنند اگر در ابتدای تشخیص نزدیک بینی و در حالی که نمره چشم شان پایین است، از عینک استفاده نکنند، نمره چشم شان بالاتر نخواهد رفت. این تفکر کاملا اشتباه است و اگر قرار باشد نزدیک بینی آن ها بدتر شود، با عینک و بدون عینک خواهد شد و اگر نزدیک بینی شان پیشرفت نکند، ربطی به عینک نزدن شان ندارد و اگر عینک می زدند هم پیشرفت نمی کرد.

نزدیک بینی معمولاً بدتر می شود و گاهی اوقات بسیار سریع هم پیشرفت می کند.

این رشد در اکثر اوقات تا اوایل دهه ی 20 زندگی ادامه خواهد داشت. بیش تر مواقع پس از این سن، نزدیک بینی دیگر پیشرفت نخواهد کرد.

نزدیک بینی در حالت معمولی درمان قطعی ندارد و هیچ ورزش چشمی یا رژیم غذایی یا دارویی نیست که بتواند آن را علاج کند.

عینک

نزدیک بینی چطور درمان می شود؟

همان طور که گفته شد، نزدیک بینی درمان قطعی ندارد، ولی روش هایی هستند که با استفاده از آن ها نزدیک بین ها می توانند به دیدی عادی یا تقریبا عادی دست یابند. 

عینک یا لنزهای تماسی برای کنترل این عارضه مناسب هستند. با استفاده از این لنزها پرتوهای نور، روی شبکیه متمرکز می شوند و به جای این که تصویر جلوی شبکیه تشکیل شود، در جای مناسب ایجاد شده و تاری دید از بین می رود و فرد می تواند مانند افراد عادی ببیند. هر دوی آن ها ایمن و موثر هستند و ریسک شان از جراحی کم تر است و همچنین ارزان تر هستند.

بعضی از نزدیک بین ها از این که دیدشان با عینک کامل نیست و میدان دیدشان محدود است، شکایت دارند و به همین دلیل سراغ لنزهای تماسی می روند. این لنزها دید فرد را ارتقا می دهند و میدان دید او را کامل می کنند؛ ولی خطر عفونت دارند و باید مرتب تمیز و به خوبی مراقبت شوند.

جراحی هم برای تغییر دادن شکل قرنیه یا کار گذاشتن لنزهایی در چشم، برای درمان یا کاهش نزدیک بینی انجام می شود.

ادامه دارد...

 

ماهنامه ی دنیای سلامت

پنجره بازدید : 54 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

5 دلیل خوب برای مصرف بیشتر پیاز

 


شاید شما هم مانند نگارنده‌ی این متن در دوران کودکی از پیاز متنفر بوده‌اید و دیدن پیاز پخته در غذا یکی از وحشتناک‌ترین صحنه های زندگی کودکانه‌تان بوده است. اما بزرگ‌تر که می‌شویم همان پیاز نفرت انگیز به یکی از خوراکی‌های مورد علاقه مان تبدیل می‌شود.

 

پیاز

 

 

پیاز یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. بیخود نیست وقتی کودکی را پشت سر می‌گذاریم یکی از طرفداران پر و پا قرص این ماده‌ی غذایی می‌شویم. چون همین پیاز خودمان ضدسرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می‌شود، با کلسترول بالا مقابله می‌کند و غیره. با ما همراه باشید تا بگوییم این ماده‌ی غذایی چه خواصی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنید تا خواص بیشتری عایدتان شود.

 

پیاز خواص ضد سرطانی دارد

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود.

می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضدسرطانی دارند. نتایج یک پژوهش فرانسوی که روی موش‌های مبتلا به سرطان کولون انجام شده نشان می‌دهد عصاره‌ی پیاز می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد.

روش مصرف

البته که نمی‌شود مثلاً یک قابلمه پیاز بار بگذارید و میل کنید. همیشه پیاز برای طعم دار کردن خوراکی‌ها استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که پیاز سفید در مقایسه با پیاز قرمز یا زرد حاوی آنتی اکسیدان‌های کمتری است. پیاز را با مواد غذایی دیگر که سرشار از آنتی اکسیدان است مصرف کنید مثل سبزیجات رنگی.

پیاز را به صورت خام یا پخته وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید؛ اما توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از اندازه استفاده نکنید.

 

پیاز با کلسترول مقابله می‌کند

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی‌اکسیدانی و امگا 3های موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا3های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می‌کند. تری گلیسیریدها چربی‌هایی هستند که بدن به عنوان انرژی از آن‌ها استفاده می‌کند.

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود

 

 

هنوز به طور دقیق ارتباط بین تری گلیسیرید و کلسترول مشخص نشده است اما متخصصان بر این باورند زمانی که میزان تری گلیسیرید بالا می‌رود میزان کلسترول خوب کاهش می‌یابد و به این ترتیب کلسترول بد خطرناک‌تر شده منجر به بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود.

 

روش مصرف

برای استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها از پیاز قرمز یا زرد استفاده کنید. می‌توانید از پیاز خام برای تهیه‌ی انواع سالادها استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید پیاز را بپزید و یا سرخ کنید از روغن زیاد استفاده نکنید. پیاز خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. پخت و پز میزان آنتی اکسیدان‌های این ماده‌ی غذایی را به میزان کم کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که پیاز به تنهایی معجزه نمی‌کند. زمانی خواص این ماده‌ی غذایی بیشتر می‌شود که در چهار چوب یک تغذیه سالم و متنوع حاوی میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان مصرف شود.

 

آیا پیاز برای رگ‌های خونی مفید است؟

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی‌رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می‌کند. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی شان می‌شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در واقع پیاز حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ‌ها مفید است. همچنین باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا 3 نیز هست که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه‌ی بدن را دفع می‌کند و برای همین قلب و رگ‌های خونی را در سلامت نگه می‌دارد.

روش مصرف

حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشید. در تهیه‌ی سالادهایتان از این ماده‌ی غذایی غافل نشوید. توجه داشته باشید پیاز خام حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری است.

پیاز

 

پیاز همیار لاغری

اصلاً هر ماده‌ی غذایی که باعث لاغری شود عزیزتر است. اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاویفیبر است. فرقی نمی‌کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می‌شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. این ماده‌ی غذایی همچنین ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم که پیاز میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. تری گلیسیریدها چربی‌های انباشته شده در بافت‌های چربی بدن هستند که در شکم، ران‌ها و غیره انباشته می‌شوند.

روش مصرف

فرقی نمی‌کند چه پیازی باشد! اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته میل کنید. توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از حد استفاده نکنید.

 

پیاز خواص ضد دیابتی دارد

پیاز یک ماده‌ی غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است. به عقیده‌ی برخی از متخصصان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد زیرا حاوی میزان قابل ملاحظه‌ای گلوسید است. اما همین پیاز تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. همان کاری که انسولین به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن انجام نمی‌دهد. واقعیت این است که پیاز حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینین است که حرف و حدیث زیادی در مورد آن وجود دارد. به عقیده‌ی برخی از متخصصان این ماده میزان قند خون را کاهش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی شان می‌شوند

 

 

به عقیده‌ی برخی دیگر گلوکوکینین باعث تحریک پانکراس می‌شود که وظیفه‌ی کنترل میزان گلوکز را دارد. در هر حال تأثیری که پیاز در مقابله با مشکلات قلبی عروقی دارد برای افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند و یا پتانسیل ابتلا به آن را دارند مفید است.

 

روش مصرف

بهتر است در این مورد نظر پزشک معالج خود را جویا شوید. در واقع پزشک شما بهتر می‌تواند تشخیص دهد که شما می‌توانید از پیاز استفاده کنید یا نه.

 

با بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز چه کنیم؟

خیلی‌ها از ترس بوی دهان از مصرف پیاز خام خودداری می‌کنند. با این حال مقابله با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز خام کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. خواهید دید که موثر واقع می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

پنجره بازدید : 54 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)

 

کــ اشــ هــر روز جمعـﮧ بـ ـود !!!

آنــ وقتــ مــ ــے توانستمــ دلتنگــ ــے هایمــ را

گردن غروبــ ــشــ بیــ ندازمــ ــ...

 

 

 

پنجره بازدید : 55 جمعه 02 تیر 1391 نظرات (0)
یک بار دختری حین صحبت با پسری که عاشقش بود، ازش پرسید:
چرا دوستم داری؟ واسه چی عاشقمی؟
دلیلشو نمیدونم …اما واقعا ‌دوست دارم
تو هیچ دلیلی رو نمی تونی عنوان کنی پس چطور دوستم داری؟
چطور میتونی بگی عاشقمی؟
من جدا دلیلشو نمیدونم، اما میتونم بهت ثابت کنم
ثابت کنی؟ نه! من میخوام دلیلتو بگی
باشه باشه!!! میگم …
چون تو خوشگلی، صدات گرم و خواستنیه، همیشه بهم اهمیت میدی،
دوست داشتنی هستی، با ملاحظه هستی، بخا...طر لبخندت،
دختر از جوابهای اون خیلی راضی و قانع شد
متاسفانه، چند روز بعد، اون دختر تصادف وحشتناکی کرد و به حالت کما رفت
پسر نامه ای رو کنارش گذاشت با این مضمون
عزیزم، گفتم بخاطر صدای گرمت عاشقتم اما حالا که نمیتونی حرف بزنی، میتونی؟
نه ! پس دیگه نمیتونم عاشقت بمونم
گفتم بخاطر اهمیت دادن ها و مراقبت کردن هات دوست دارم اما حالا که نمیتونی برام اونجوری باشی، پس منم نمیتونم دوست داشته باشم
گفتم واسه لبخندات، برای حرکاتت عاشقتم اما حالا نه میتونی بخندی نه حرکت کنی پس منم نمیتونم عاشقت باشم
اگه عشق همیشه یه دلیل میخواد مثل همین الان، پس دیگه برای من دلیلی واسه عاشق تو بودن وجود نداره
عشق دلیل میخواد؟ نه! معلومه که نه!!
پس من هنوز هم عاشقتم
عشق واقعی هیچوقت نمی میره
این هوس است که کمتر و کمتر میشه و از بین میره
عشق خام و ناقص میگه: من دوست دارم چون بهت نیاز دارم
ولی عشق کامل و پخته میگه: بهت نیاز دارم چون دوست دارم
“سرنوشت تعیین میکنه که چه شخصی تو زندگیت وارد بشه، اما قلب
حکم می کنه که چه شخصی در قلبت بمونهقلب

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 634
  • بازدید کلی : 9,772
  • کدهای اختصاصی